Concept
Begin 2007 verraste de Kawasaki Versus 650 ons, wegens verbluffend goed en lekker eigenwijs. Maar toen stond het segment van de kleinere allroads nog in zijn kinderschoenen, waardoor de Kawa weinig directe concurrenten telde. Inmiddels kent dit genre motoren vertakkingen in diverse geuren en kleuren, waardoor de jongste generatie alle zeilen moet bijzetten om zich boven de massa te verheffen.
Zoek niet naar een off-roadversie, want ook voor de 2022-variant van de Versys 650 heeft Kawasaki gekozen voor een motorfiets die zich enkel richt op de verharde weg. Dat vertaalt zich onder meer in twee wielen van 17 inch, omgord door vertrouwenwekkende T32-banden van Bridgestone. De Japanners hebben vooral gewerkt aan de uitrusting van deze allroad: een tft-schermpje, bluetooth-connectie voor je smartphone en tweevoudige tractiecontrole die je volledig kan uitschakelen. De vernieuwde kopkuip volgt het design van de Versys 1000 en krijgt een viervoudig verstelbare ruit en ledverlichting rondom, wat er samen met de keurige afwerking en de verstelbare hendels voor zorgt dat je verantwoord vlees in de kuip hebt.
De Kawasaki Versys 650 komt met een veerweg van 15 centimeter, met een zacht zadel en goede handkappen, wat er samen met de smeuïge paralleltwin en de goede windbescherming voor zorgt dat je kilometers maalt alsof het niets is. Alleen jammer dat de cruisecontrole niet standaard is.
Rijgedrag
Het ontbreken van een groot voorwiel, zoals dat bij "echte" allroads wel het geval is, zorgt ervoor dat de Kawasaki Versys 650 wat minder flitsend stuurt in dorpsverkeer. Dat deze motorfiets geen lichtgewicht is, voel je pas wanneer het tempo opgeschroefd wordt op kronkelwegen. Want dan wil de Kawa, niet geholpen door de fluweelzachte vering, met zijn hele hebben en houden in de bocht vallen. Daarom hebben de ingenieurs eraan gedacht om de voorvork uit te rusten met een ingaande en uitgaande dempingverstelling, zodat je zelf op zoek kan naar de gewenste setting.
De dubbele Nissins vooraan maken hard remmen mogelijk en ook het remgevoel is dik oké, toch als je een beetje je manieren houdt. Natuurlijk zouden een instelbare achterdemper, een radiale rempomp, dikkere klauwen en stalen leidingen het een en ander optimaliseren, maar die ingrepen kosten geld en schieten het doel van deze Kawasaki Vesys 650 volledig voorbij. Neem genoegen met de standaardset-up, die volstaat ruimschoots in zowat 99% van de gevallen.
Waar andere fabrikanten de neiging hebben cilinderinhouden te vergroten om het vermogensverlies van de Euro5-modificaties te compenseren, houdt Kawasaki vast aan het vertrouwde 649 cc-motorblok, dat nog steeds 67 pk sterk is. Veel power heeft de Versys 650 dus niet. Maar zolang je niet naar splijtende demarrages op zoek bent, toont de paralleltwin zich lekker bruikbaar. Met een gelijkmatige vermogensontplooiing, die geen nood heeft aan instelbare rijmodi. Zelfs de tractiecontrole is eigenlijk geen absolute must.
Conclusie
De Kawasaki Versus 650 is geen sprinter. Nooit geweest. Wie de Alpen intrekt met passagier en bagage, weet dat hij veel zal moeten schakelen. Maar ook dat de kleine Versys zich uitstekend uit zijn slag zal trekken, want met de feelgoodfactor van deze middenklasser zit het nog steeds snor.
Deze Kawasaki is flink veranderd sinds zijn debuut in 2007, maar de filosfie is dezelfde gebleven: ook anno 2022 biedt de Versys 650 veel waar voor weinig geld (8.449 euro voor de zwarte, 8.599 euro als je liever groen of zilver hebt). Verwacht geen extase, maar aangenaam rijplezier.
Bron: je kan de uitgebreide test van de Kawasaki Versys 650 nalezen in Motorrijder-magazine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!