Concept
Na een jaar radiostilte is de KTM RC 390 weer terug van even weggeweest. Een opvallende vaststelling: de Oostenrijkse constructeur heeft het motorblok grotendeels ongemoeid gelaten, al voldoet de eenpitter voortaan wel aan de Euro 5-norm. Dat wil zeggen dat de voeding aangepast werd en dat hij nu uitgerust is met ride-by-wire, maar de grootste innovaties betreffen het rijwielgedeelte en de aankleding.
De vaste verbinding tussen de bovenste framedelen werd verwijderd voor meer zijdelingse flex; wat op straat voor meer comfort en op circuit voor meer gevoel moet zorgen. De stuurhelften van de KTM RC 390 zijn nu een centimeter in de hoogte te verstellen, terwijl het dashboard wordt gedragen door een nieuwe houder uit aluminimu. De wielbasis werd 3 mm langer (1.343 mm), de naloop 4 mm korter (84 mm) en het zadel staat nu 4 mm hoger (824 mm). Voeg daar nog de nieuwe TFT-display, de herontworpen knoppenwinkel en dikke WP Apex-vorkpoten bij en je weet dat de KTM RC 390 zijn jeugdpuisten ontgroeid is.
Rijgedrag
We rijden weg uit de pitstraat van de Autodrome de Modena, de tevreden knorrende eencilinder onder ons. Er staan liefst zes circuitsessies op het programma, maar die mooie vooruitzichten krijgen reeds een knauw na drie bochten. Niet omdat we ernaast liggen, maar omdat de KTM RC390 wel erg toeristisch op zijn pootjes staat. De Ready to Race-slogan die de Oostenrijkers zo hoog in het vaandel dragen, klinkt nogal hol wanneer we het tempo opdrijven. We wennen snel aan de flitsende stuureigenschappen en het vergevingsgezinde karakter van de RC, maar er mocht wat meer snee opzitten.
We rijden terug naar de pits en prutsen aan de settings van de WP-veren. Met resultaat, want een gebrek aan vaart kan je de KTM RC 390 moeilijk verwijten. Toch niet als je met de juiste mindset over een afgesloten omloop suist. Waar je een dikke superbike met koelbloedigheid en ontzag moet benaderen, hoef je bij deze 44 pk sterke mono niet te vrezen voor enige motorische intimidatie. De eencilinder maximaal op toeren jagen is dus de boodschap.
Op het nauwelijks twee kilometer lange circuit weet de KTM RC 390 er zomaar 158 km/u uit te persen, met een wat langer recht stuk zou de topsnelheid zelfs nog een stukje hoger liggen. Remmen voor de daaropvolgende haakse rechter gebeurt ver na het passeren van een 100-meterbord; ook weer een van de charmes van het racen op zo’n lichte machine… De enkele schijf met ByBre-klauw weet het hoofd aardig koel te houden; de vertraging is beter dan je zou verwachten en stelt zelden teleur. Minder fijnbesnaard opereert de versnellingsbak, die KTM optioneel combineert met een quickshifter. Vooral bij opschakelen van 3 naar 4 wil de bak weleens in valse neutraal terechtkomen.
Uiteraard moet je jezelf geen illusies te maken dat je met deze eencilinder lekker veel laagtoerig koppel in de garage haalt. Onder de 4.000 opm geeft de KTM RC 390 niet thuis, al weet de door Bosch aangestuurde Dell’Orto-gasklep daar ook in deze gevoelige regionen feilloos mee om te gaan. Boven de 5.000 toeren gooit de eencilinder meer kolen op het vuur om vanaf de 6.000 echt wakker te schieten. Het stuurgemak is redelijk indrukwekkend, waarbij de hele handel gelukkig erg neutraal opereert, zonder overtollige schichtigheid of onrust. Alsof het een volwassen motorfiets is, quoi.
Verdict
In standaardtrim is de nieuwe KTM RC 390 eerder ‘Ready to Road’ dan ‘Ready to Race’. De bochtensnelheiden zijn erg hoog, maar eigenlijk komt de eencilinder power te kort om echt te schitteren op een afgesloten omloop. In de Eifel komen de kwaliteiten van deze KTM wel tot uiting, want op een kronkelend traject op goed asfalt laat de RC 390 veel krachtigere machines in het stof bijten. Juist jammer dat de Eifel zo ver is, want ondanks het behoorlijke comfortniveau zijn snelwegen zijn ding niet. Weet ook dat je flink in je buidel moet tasten voor dit mini-racertje. Met een vanafprijs van 7.050 euro is de nieuwe RC 390 dik 1.000 euro duurder dan zijn voorganger.
Bron: je kan de uitgebreide test van de KTM RC 390 nalezen in Motorrijder-magazine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!