Concept
De driewielige maxiscooter, zelfs een grote, is de geknipte oplossing voor automobilisten die filemoe zijn. Een reeks examens en een rijschool zijn niet nodig. Je rijbewijs B graag, en dat volstaat. Zelfs voor de nieuwste 51 pk sterke Kymco CV3. In 2006 vond Piaggio dit genre uit met zijn MP3 (van 125 tot 530). Qooder (nu Quadro), een andere Italiaanse speler, volgde ook met drie- en zelfs vierwielers. Daarna kwamen de Peugeot Metropolis (400) en Yamaha Tricity (125 en 300), en de Adiva AD3 (met inklapbaar dak). En onlangs, de Kymco CV3. Een beetje laat op het feestje, maar met het voordeel dat hij de markt goed heeft geobserveerd.
Hoewel de typische architectuur van driewielers de ontwerpers niet toelaat racy en/of elegante machines te creëren, ontbreekt het de CV3 niet aan voorkomen. Zijn "Transformers"-look is evenwichtig, goed afgewerkt en wordt benadrukt door zijn mooie matte bronsgroene kleur, zijn drie dubbelspaaksvoorwielen (13 duim vooraan, 15 duim achteraan) en de dubbele rugleuning van de zetel. Het centrale 6 duim grote kleurendisplay bundelt netjes het veelvoud aan informatie en is verstelbaar in een hellingshoek. De CV3 is ook uitgerust met een geconnecteerde interface (Noodoe) die de scooter verbindt met jouw smartphone.
Op drie wielen vind je geen grotere motor dan deze 550 cc grote twin met 51 pk. Hij ligt in het midden van de scooter, net als op een motorfiets, wat de balans ten goede komt. Het elektronische gaspedaal en de riemoverbrenging naar het achterwiel zorgen voor een aangenaam en fluweelzacht rijgedrag dat ongezien is in dit segment. De elektronica aan boord maakt twee standen mogelijk, Normal en Rain, waarbij de laatste van onschatbare waarde is bij nat weer. Last but not least is er vooraan de pendelas van het KALS-type met een dubbel paar 37 mm-vorken die de CV3 echt een opvallende stabiliteit geeft. De remmen op de drie wielen zijn gekoppeld (voor/achter) en wordt overschouwd door het ABS.
Bij het parkeren kan je de vooras 'bevriezen' zonder het systeem te blokkeren (zoals op de MP3 en Metropolis). Met andere woorden, je moet voorzichtig zijn op zachte grond en/of zeer steile voetpaden. De vooras is efficiënt, maar omslachtig. Een klein opbergvakje in het schort is er niet. Geen probleem, er is nog ruimte onder de stoel; niet groot, wel nuttig. Kymco heeft uiteraard een topkoffer en zelfs zijkoffers voorzien voor de behoeften van pendelaars of reizigers.
Rijdrag
Stabiel, precies en onverstoorbaar, in alle omstandigheden stelt de CV3 zich geruststellend op. Beter nog, de vering is zeer zacht en aangenaam. Cruisecontrol (tot 130 km/u), "hands-off" starten en handvatverwarming zorgen voor veel efficiëntie onderweg. Zijn hoge topsnelheid mag dan al anekdotisch zijn (> 170 km/u, je hoeft niemand te vrezen, zelfs geen TMAX!), hij cruiset als een grote met 130 km/u, zonder tekenen van vermoeidheid. Aan de pomp is de CV3 consequent: 5,8 l/100 km, genoeg om een actieradius van 250 km te halen alvorens te aan de kant te moeten.
Langzaam manoeuvreren is niet altijd gemakkelijk door het gewicht en vooral de wielbasis van deze grote baby. Maar oefening baart kunst en na een paar dagen konden we er net zo gemakkelijk mee overweg als met elke andere maxiscooter.
Verdict
De Kymco CV3 is een originele en geruststellende machine met veel dynamische kwaliteiten. Het is bovenal een goede grote cruiser die zowel de forenzer als de occasionele weekendgebruiker zal aanspreken. Door zijn mechaniek van premiumniveau - toch in de wereld van scooters - kan hij aanspraak maken op klanten die hun maxiscooter als meer dan een middel zien om van punt A naar punt B te komen. Want wat men ook mag beweren, prestaties dwingen nog steeds een vorm van respect af.
Wat je nog scheidt van deze Kymco is het betalen van 12.999 euro, wat niet goedkoop is. Vergeet niet dat motoren en scooters nog steeds zeer belastingvriendelijk zijn (100% aftrekbare beroepskosten).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!