Concept Suzuki V-Strom 1050DE
Zeus en de zijnen blijken Suzuki niet al te gunstig gezind, want zodra we landen op de luchthaven van Athene, komt er vanaf de Olympus een heuse storm aanwaaien. We checken meteen of de DE-versie van de nieuwe V-Strom uitgerust is met handvat- of zadelverwarming, maar die opties blijken niet gemonteerd op de testmotor. Maar onze Suzuki V-Strom 1050D komt wel met een voorwiel van 21 duim.
Dat grotere voorwiel past uitstekend bij het stoere uiterlijk van de nieuwe Suzuki V-Strom 1050, met een ontwerp dat aan de legendarische DR800 Big refereert. Zeker in de geel-blauwe kleurenstelling waarin de door ons geteste DE staat. Op zich is er weinig tot niets veranderd aan het kuipwerk, met die van de Katana overgenomen koplamp. En toch: de V-Strom ziet er zowaar sexy uit.
Je kan het ruitje verstellen, maar dat vergt wel wat sleutelwerk. De DE-variant van de Suzuki V-Strom 1050 is wel standaard uitgerust met valbeugels en een middenbok – best handig als je de meer op off-roadgerichte ketting wil smeren. Het tft-dashboard van 5 duim zorgt bovendien voor een moderner gevoel. En dankzij het KISS-principe (Keep It Simple, Stupid) is de bediening van het infotainment een eitje. Met een knop op de linker stuurhelft loods je met het grootste gemak door de verschillende menu's en andere instellingen, zoals de rijmodi (keuze tussen A, B, C en G, voor gravel) en het ABS (twee standen, bij de laatste kan enkel het achterwiel blokkeren).
Ook motorisch blijven de veranderingen beperkt. In het frame hangt de jongste update van de V-twin die al meegaat sinds de beruchte TL1000S. In de Suzuki V-Strom 1050DE is de tweepitter goed voor een vermogen van 107 pk en een maximaal koppel van 100 Nm, dat bereikt wordt bij 6.000 toeren per minuut. Het grote voordeel van dit blok is de smalle bouw. En dat is nodig ook, want met een zithoogte van 880 millimeter is de Dual Expedition een flinke jongen.
Rijgedrag Suzuki V-Strom 1050DE
Je zit nog steeds diep in deze motor. De massieve indruk wordt verder versterkt door het 4 centimeter bredere stuur van de DE. Een lichtgewicht is deze Suzuki V-Strom 1050 evenmin: volgetankt ben je toch met 252 kilogram onderweg. Nu weet de Japanse constructeur die kilo's goed weg te moffelen. Het subframe krijgt wat verstevigingen en door het grotere voorwiel ligt het zwaartepunt van de Dual Expedition wat hoger.
Het blok reageert snel en blijft positief verbazen, zeker in de A-modus. Suzuki blijkt niet zozeer met mappings en dergelijke te hebben gespeeld, maar vooral een 45 tanden tellend achtertandwiel te hebben gemonteerd. Daardoor pak deze V-Strom 1050DE net iets vlotter op … en verbruikt hij ook meer. De eerste en zesde versnelling werden daaraan aangepast, onderin en in het middengebied is er dan ook absoluut niks te klagen. De V-Strom toont zich gretiger dan ooit.
De opmars van deze machine een halt toeroepen lukt ook prima. Fijn, want de remmen van de vorige generaties herinneren we ons als vrij houterig en niet bijster krachtig. De Tokico’s op het 2023-model opereren dus wel op modern niveau, waarbij het ABS flink z’n best doet om de gladde Griekse wegen te bevechten zonder dat het opvalt voor de rijder.
Bij hogere snelheden treedt dat voor een voorband van 21 duim typische, wat vagere gevoel op. Maar dat kan de pret niet drukken, want we amuseren ons best met de Suzuki V-Strom 1050DE. Even speels de achterkant laten uitbreken is heel makkelijk, met dank aan de slipperkoppeling. Zowel voor- als achtervering zijn instelbaar, maar de basisset-up voldoet prima. Zelfs als Dual Expedition heeft de V-Strom nooit veel off-roadambities gekoesterd en deze Suzuki is nog steeds geen enduro, maar met zijn grotere voorwiel, zijn betere banden, zijn langere veerwegen en de Gravel-rijmodus die een beperkte mate van wielslip achteraan toelaat, lukt het nu wel deze knaap met enige allure over het onverhard te jagen..
Conclusie Suzuki V-Strom 1050DE
Eerlijk is eerlijk: deze DE heeft ons positief verrast. Met deze versie lijkt de Suzuki V-Strom er eindelijk in te slagen om zijn saaie imago van zich af te schudden en zich te presenteren als een aangename allrounder. De V-Strom 1050DE is misschien geen lichtgewicht, het rijwielgedeelte overtuigt zowel op straat als op het onverhard en met de dikke koppelpulsen van de V-twin blaas je probleemloos ieder partijtje mee. Hoewel de standaard V-Strom misschien wat meegaander is als het op puur asfaltwerk en strak sturen aankomt, gaat die ook een stuk sterieler te werk – lees: doe ons maar de 15.399 euro kostende DE-versie.
Bron: het volledige testverslag van de Suzuki V-Strom 1050DE lees je in Motorrijder.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!