De Triumph Daytona 675 verliet het toneel in 2016, maar de hardcore supersport wist zich wel in het hart van een heleboel liefhebbers te nestelen. Maar de nieuwe Daytona 660 tapt uit een ander vaatje, waarom heeft Triumph dan toch voor die historische naam gekozen?
Volgens Steve Sargent, de verantwoordelijke productmanager van de Britse motorbouwer, is dat redelijk simpel: “De naam Daytona heeft sinds de wedergeboorte van Triumph in 1991 altijd een rol gespeeld in onze sportieve line-up, denk maar aan de Daytona 1200 en 900 in de jaren 90. De naam Daytona is meer dan alleen de 675, vandaar ook nu de Daytona 660.”
Sargent haast zich wel erbij te zeggen dat de nieuwe Triumph Daytona 660 toch vooral gericht is op "alledaags gebruik"... En dat merk je aan de zitpositie, die zich ergens tussen die van de sportieve Yamaha R7 en de toeristische Kawasaki Ninja 650 bevindt. Ook de Honda CBR650R en de Suzuki GSX-8R zou je overigens directe concurrenten van deze Triumph kunnen noemen. Met als grote verschil dat de Daytona 660 op een drie-in-lijn kan rekenen.
Motor: specificaties Triumph Daytona 660
Deze Daytona is de derde aftakking binnen de 660-stamboom van Triumph, na de naked Trident 660 en de allround Tiger Sport 660. Al moet het wel gezegd dat de Daytona meer is dan een Trident met een leuk kuipje, onderhuids werd er immers het nodige vertimmerd om te voldoen aan het sportieve(re) verwachtingspatroon. Te beginnen bij het blok: krukas, nokprofielen (meer kleplift), gecoate zuigers, grotere diameter gasklephuizen (44 mm), grotere airbox…
Alles stond in het teken van het opkrikken van het toptoerental, en het vermogen uiteraard - de inspanningen leverden een slordige 13 pk extra op in vergelijking met de Trident. Triumph heeft de dadendrang wel bewust afgeroomd tot 95 pk bij 11.250 toeren per minuut, om de simpele reden dat de Daytona met dat topvermogen naadloos binnen het A2-rijbewijs past. Nog eens 5 pk eruit peuteren had zonder meer gekund, maar had tegelijkertijd het potentiële cliënteel behoorlijk gedecimeerd.
En laten we wel wezen, de Triumph Daytona 660 is er vooral om het jonge motorpubliek een plezier te doen.
Rijgedrag: motor en versnellingsbak Triumph Daytona 660
De nieuwe Daytona zoeft zich met de gebruikelijke souplesse van de parkeerplaats. Het aangrijpingspunt van de koppeling ligt wat ver, maar de driecilinder pakt dermate mooi op dat onverhoopt stilvallen vrijwel uitgesloten is. We rijden de eerste meters in de rijmodus Road, met de iets mildere gasrespons (Rain is echt heel soft), maar switchen al snel naar het standje Sport aangezien de tractiecontrole net iets te enthousiast is.
Dat switchen tijdens het rijden is geen probleem, al is de aansturing met de dubbele knoppen (eentje voor de rijmodus, een andere voor de bevestiging) wel wat omslachtig. Mocht je niet zitten wachten op inmenging van buitenaf, kan je er natuurlijk ook voor kiezen om de tractiecontrole uit te zetten en zelf de 95 pk’s proberen te mennen. De driepitter heeft hier overigens beduidend meer honger dan in de wat tamme Trident, een sportieve inborst die de Daytona past als gegoten.
Intussen speelt de driecilinder van Triumph zijn gekende troefkaarten uit: veel trekkracht over zowat het hele toerentalbereik (80% van het koppel is reeds beschikbaar bij 3.000 toeren), een puike gasrespons en een geweldige soundtrack. Juist jammer dat de zesbak wat stroef van verzet wisselt, want ons testexemplaar deed het zonder de optionele up/down-quickshifter. Zouden we altijd aanvinken bij aankoop.
Een lichtgewicht kan je de 201 kilogram wegende Daytona 660 moeilijk noemen, maar dat verhindert deze Triumph niet om gezwind van bocht naar bocht te dansen: aangenaam stabiel in de snelle secties, zodat je vol vertrouwen aanvallen durft. Al zou de voorkant net wat meer feedback mogen genereren als de weg echt begint te kronkelen. De remmen tonen zich gelukkig doortastend, zodat twee vingers volstaan om het ravijn aan de goede kant van de weg te houden.
Conclusie Triumph Daytona 660
Neen, de nieuwe Daytona is geen supersport meer, maar een sportmotor. En dat is jammer, toch als je ooit met de Daytona 675 gereden hebt. Met de 660 speelt Triumph dan ook in op de groeiende vraag naar toegankelijke motoren met een sportieve inborst, een populair segment vol banale paralleltwins waar de Daytona de talenten van zijn driepitter volop kan uitspelen. Bovendien is het prijskaartje van 9.995 euro een verrassende troef voor deze Brit..
Lees de volledige testverslag van de Triumph Daytona 660 in Motorrijder.
Verwante testen
21-09-2023
10 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!