Concept
Voor de ontwikkeling van de nieuwe Tiger vertrok Triumph van een wit blad papier. Nu ja, het vertrekpunt was de nieuwe krachtbron van de Speed Triple 1200, waarvan het maximumvermogen op 150 pk komt te liggen. Het koppel steeg met 8 Nm, terwijl de zogenoemde T-Plane-krukas op zoek gaat – middels een oneven onstekingsvolgorde - naar een motorkarakter dat dichter bij dat van een dikke twin aanleunt. Zoals dat van de GS, inderdaad.
De 2022 Triumph Tiger 1200 komt met een nieuw frame, een nieuwe tank uit aluminium en een demonteerbaar subframe. En met een speciale achterbrug met cardanaandrijving. Die aanpassingen drukken het gewicht, een dieet dat 25 kilogram oplevert. En dat zorgt ervoor dat de nieuwe Tiger 1200 naast 14 pk krachtiger ook 17 kg lichter is dan de BMW R 1250 GS.
Je ziet en voelt dat de Triumph Tiger 1200 een motor is waarbij niks aan het toeval werd overgelaten. Heel opvallend is dat er nauwelijks verschil merkbaar is tussen de extra avontuurlijke Explorer met 30-litertank en de rest van het gamma. Je moet al goed kijken om die iets hogere tank te spotten, terwijl je een GS Adventure met 30 liter en een gewone GS met 20 liter echt niet zal verwarren. Sterk.
Rijgedrag
Triumph Tiger 1200 Rally
We beginnen de ontdekkingstocht van de Triumph Tiger 1200 met de Rally. Een flink off-roadparcours is ons deel. Best uitdagend, want de piste is kletsnat geregend en dan wordt het linkt met een motorfiets die 249 kilogram op de weegschaal zet. Nu voelt deze Triumph ranker dan gelijk welke andere grote adventure, een gevoel dat wordt versterkt als je gaat rijden. De wendbaarheid en het stuurgemak zijn redelijk indrukwekkend. Ook leuk: van die typische cardanreacties is nooit sprake.
Een extra pluim voor de vering van de Triumph Tiger 1200. Tijdens de off-roadrit van 100 kilometer voelen we slechts één keer hoe de achtervering de veerweg van 220 mm helemaal opgebruikt. Dat is op een GS toch even anders. Bovendien kan je de achterrem uitzonderlijk goed doseren. We slagen erin om een bocht in te sturen met wat achterrem die het achterwiel laat slippen zonder dat het helemaal blokkeert. Dat maakt dat je heel precies kan insturen en je lijn desgewenst kan aanpassen. Uitstekend voor het vertrouwen.
Het gevoel van controle wordt alleen maar versterkt door de ranke taille van de Triump Tiger 1200. Je kan heel makkelijk met je gewicht spelen en wordt niet gehinderd door allerlei onderdelen die in de weg zitten. Bovenal voelt de Tiger erg licht aan, vooral in het overgooien van bocht naar bocht. In deze omstandigheden is deze Triumph superieur aan de BMW GS.
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer
Nu wordt de strijd tussen die twee kemphanen niet naast, maar op de weg beslecht. Daarvoor krijgen we in het zadel van de Triumph Tiger 1200 Rally Explorer. Opstappen is geen sinecure, want het zadel is erg hog. Maar eens gezeten lijkt deze fiets wat te krimpen en rijdt hij nog lichtvoetiger dan op het terrein, met een haast flitsend stuurgedrag en een opvallende honger naar hellingshoeken. Je zou bijna vergeten dat het voorwiel 21 duim meet…
Zo rond de 5.000 toeren duikt er een trilling op die net iets te hard aanwezig is om te negeren. Los daarvan is het blok de gulden middenweg tussen de twins van BMW en KTM enerzijds en de V4 van de Ducati Multistrada anderzijds. Onderin minder hevig dan de GS met z’n legendarische ‘get up and go’-kantje helemaal onderin de koppelcurve. En minder explosief dan een KTM Adventure, maar je hoeft ook niet tot 8.000 toeren te wachten om er de gang in te krijgen zoals op de Multistrada. Versnellingsbak en quickshifter vallen zonder meer perfect te noemen. Het hangt een beetje van je voorkeur af, maar op de trilling na valt er op dit blok helemaal niks af te dingen.
Nu het tempo omhoog gaat, is het tijd om over te schakelen naar de Sport-setting, wat erg makkelijk lukt met de intuïtieve interface. Met de aangepast demping zet het rijwielgedeelte zich schrap, zodat je ook op de Rally Explorer een bijzonder stevig tempo aan de dag kan leggen.
Triumph Tiger 1200 GT PRo
Wil je er echt voor gaan, dan moet je de GT Pro-versie van de nieuwe Triumph Tiger 1200 hebben, met zijn voorwiel van 19 duim en banden van Metzeler (Tourance). Die zorgen er samen met de wat strakker afgetelde vering voor dat deze fiets nog wat extra stabiliteit wint en je nog meer vertrouwen schenkt.
De GT voelt een stuk lager aan en is dat ook. Mede daardoor valt hij iets minder uitgesproken een bocht in dan de Rally, maar het blijft een uitzonderlijk licht van bocht naar bocht te gooien motorfiets. Het zware gevoel van z’n voorganger is helemaal verdwenen en we durven te stellen dat de Triumpht Tiger 1200 zich nu echt wel kan meten met de besten van het segment. De remmen hebben duidelijk minder problemen om de boel afgestopt te krijgen in vergelijking met de 25 kilo zwaardere Tiger 1200 van de vorige generatie.
Conclusie
Qua prestaties en karakter nestelt het motorblok van de Triumpt Tiger 1200 zich perfect tussen alle toppers van het segment, enkel de trilingen zijn een werkpuntje. Het rijwielgedeelte kunnen we - mede door de helemaal naar wens af te stellen semi-actieve demping - op geen enkel foutje betrappen, net zomin als de versnellingsbak of de remmen. En de afwerking is ongeëvenaard. Rest enkel nog de hamvraag: is hij beter dan de BMW R 1250 GS?
We zouden hem zeker overwegen als je een vervanger zoekt voor je huidige GS, want de Triumph Tiger 1200 is een dijk van een adventure.
Bron: je kan de uitgebreide test van de Triumph Tiger 1200 nalezen in Motorrijder-magazine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!