Motorfietstests / Royal Enfield Classic 350 (2022) – dolletjes!
De Royal Enfield Classic 350 is een motor die een glimlach op je gezicht tovert. AutoGids doet de test.
Concept
De Royal Enfield Classic 350 is eigenlijk een klassiek verpakte Meteor, maar daarom niet minder sympathiek. Al is het wel even wennen aan de lage zithoogte en het hoge gewicht, want we moeten drie keer duwen vooraleer we de Classic van zijn middenbok krijgen. Ook het opbokken vraagt spierkracht, zelfs met de handige metalen hendel lig je 195 kilogram te sjouwen.
Het gevoel in de hendels en de pedalen is verrassend kwalitatief, stevig afgemonteerd en zonder ongewenste speling. Het dashboardje oogt erg eenvoudig, met naast de snelheidsmeter ook een summier lcd-scherm dat de tripmeters en de hoeveelheid brandstof in de benzinetank afficheert.
Het ronde Royal Enfield-logo op het dashboard kan je vervangen door een kleine navigatiepod die je via connectiviteit met je mobiele telefoon naar de juiste weg leidt. Een beetje een anachronisme, maar niettemin dolletjes. Net zoals de rest van de Classic 350, eigenlijk.
Rijgedrag
Na een druk op de startknop weerklinkt er een aangename eenpitterroffel. Het aangrijppunt in eerste versnelling is wat moeilijk te vinden, maar de andere versnellingen voel je perfect in elkaar klikken. Al snel wordt ons duidelijk dat het geen enkele nut heeft het blokje in de toeren te jagen, je rijdt de Royal Enfield Classic 350 op koppel.
Een kruissnelheid van 70 à 80 km/u is ideaal. De 20 pk en 27 Nm sterke Royal Enfield Classic 350 kan sneller, maar daarvoor moet je geduld hebben. En het mag niet bergop gaan, want dan is het gauw gedaan met spelen. Toch blijft het allemaal best onderhoudend. Je moet er gewoon de gang in blijven houden.
De Indische banden doen ons wat terugdeinsen en ook de stug afgestelde veren doen je extra reserve inbouwen bij het bestormen van de volgende bochtencombinatie, want onderweg met de Royal Enfield Classic 350 heb je zowat elke hobbel en bobbel stevig gevoeld. Misschien zou zo’n klassiek afgeveerd zadel wonderen kunnen doen?
De remmen zijn evenmin om over naar huis te schrijven. Ze zijn uitgerust met ABS, maar waarom is niet helemaal duidelijk. De voorrem vergeet immers te bijten, terwijl ook de dosering niet optimaal is. Alsof je met een trommelrem onderweg bent. Nu goed, je krijgt de Royal Enfield Classic 350 wel gestopt. Al mag dat eigenlijk op het conto van de beduidend betere achterrem geschreven worden.
Conclusie
In een wereld waar avontuurlijke allroads met 180 pk de norm zijn geworden, is de Royal Enfield Classic 350 als een ouderwetse bries die vervlogen tijden rond je oren blaast. Voor dit geld, toch 5.399 euro, zijn er veel betere motoren beschikbaar. Maar geen enkele maakt je zo vrolijk als deze Classic 350 van Royal Enfield. Dolletjes, dus.
Bron: je kan de uitgebreide test van de Royal Enfield Classic 350 nalezen in Motorrijder-magazine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Honda HR-V 5d 1.5 i-VTEC HEV Advance (2024)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 TI AWD (2022)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Opel Crossland X 1.2 81kW Turbo S/S Auto Ultimate (2019)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen