Motorfietstests / Voge 650DSX (2022) - Chinese BMW Funduro
De BMW Funduro maakt een comeback als Voge 650DSX. AutoGids doet de test.
Concept
Alles komt terug. En dat geldt in zekere zin ook voor de Voge 650DSX. De motorfiets is gloednieuw, maar oogt wel erg bekend. En daar is een heel goede reden voor. Voge is immers het premium merk van de Chinese Loncin-groep, dat tot 2008 verantwoordelijk was voor de productie van de BMW F 650 GS Funduro. Toen de Duitses die Funduro van de markt haalden, bleef Loncin de F 650 GS onder licentie assembleren voor de Chinese thuismarkt. En nu is de cirkel helemaal rond, want de BMW maakt een Europese comeback als 650DSX.
Hoewel de Voge 650DSX een volledig nieuw model is, heeft de Chinese fabrikant al decennialang ervaring met deze machine. En dat is sowieso een pluspunt voor de betrouwbaarheid van deze allroad. Gelukkig zegent Voge de 650DSX met een specifieke styling, zodat er geen visuele link is met de inmiddels gedateerde Funduro. De machine oogt niet alleen fris, dankzij het TFT-dashboard met bluetoothconnectie en bandenspanningscontrole is de Voge ook met zijn tijd mee. Ook standaard: ledverlichting en een middenbok, waardoor de basistrim best uitgebreid genoemd mag worden. Toch als je ook de prijs van amper 7.699 euro in rekening brengt.
Rijgedrag
De Voge 650DSX wordt aangedreven door een eenpitter die goed is voor een vermogen van 50 pk en een maximaal koppel van 60 Nm. Vergeet je voor de bocht een tandje terug te schakelen, dan maalt de vergevingsgezinde krachtbron daar niet om. Je moet het echt al bont maken om deze motor in de lage toeren aan het bokken te krijgen. De acceleratie ligt in lijn met wat je van de specificaties mag verwachten. Zowel motorisch als auditief is de monocilinder een stille werker, een krachtbron die gewoon doet wat hij moet doen - zonder poeha. De versnellingsbak houdt het bij vijf gangen, maar het schakelen zelf gaat vrij soepel.
Ervaren motorrijders zullen argumenteren dat de voorpartij van de Voge 650DSX zwaar aanvoelt. En inderdaad, het vraag wel wat input om deze motorfiets op hellingshoek te brengen, een gevoel dat verder versterkt wordt door het vrij grove profiel van de banden. Maar echt storend willen we dat niet noemen, een allroad zoals deze Voge 650DSX is niet bedoeld om telkens met de voetsteunen over het asfalt te schrapen wanneer je een rotonde neemt. De vering mist wat finesse, vooral achteraan komt de monoshock al snel in de problemen. De opeenvolging van schokken wordt nogal droog aan je onderrug doorgegeven. Maar het zachte, slechts 820 mm hoge zadel compenseert dat matige veercomfort wel gedeeltelijk. De Nissin-remmen functioneren prima, het ABS is met een simpele druk uitschakelbaar, zodat je ook op het onverhard aan de slag kan.
Verdict
Net zoals de Funduro destijds moet de Voge 650DSX het vooral van zijn toegankelijkheid en gebruiksgemak hebben. Maar anders dan de BMW toen, komt daar een bijzonder aantrekkelijk prijskaartje bovenop. Voor minder dan 8.000 euro (tenzij je voor de driedelige kofferset uit aluminium zou gaan) koop je een brave, maar bijzonder gebruiksvriendelijke en allround inzetbare motorfiets. Nu zijn er wel een paar losse eindjes, zoals de vrije slag op de gashendel en het rudimentaire instelmechanisme van het ruitje. Maar dat is Voge 650DSX snel vergeven.
Bron: je kan de uitgebreide test van de Voge 650DSX nalezen in Motorrijder-magazine.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Honda HR-V 5d 1.5 i-VTEC HEV Advance (2024)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Alfa Romeo Stelvio 2.0 280 TI AWD (2022)
-
Algemene tevredenheid : 20/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen
-
Opel Crossland X 1.2 81kW Turbo S/S Auto Ultimate (2019)
-
Algemene tevredenheid : 18/20
- Beoordeling eigenaar
- De 0 beoordelingen tonen