Concept Yamaha R125
Technisch heeft de overstap van de derde naar de vierde generatie weinig om het lijf, want rijwieltechnisch en motorisch is zowat alles bij het oude gebleven. Maar de nieuwe Yamaha R125 oogt wel een stuk strakker, met een design dat aansluiting zoekt bij dat van de R1 en de R7. De show wordt gestolen door de tellerpartij, want de digitale tft-module van 5 inch oogt erg knap, blijkt goed leesbaar en komt met een op circuitgebruik toegespitste interface die allerlei data afficheert - inclusief de rondetijden, de behaalde hellingshoeken en de interventies van de tractiecontrole.
Dat heb je goed gelezen, de Yamaha R125 komt inderdaad met tractiecontrole. Al betwijfelen we de noodzaak van die elektronische hulp op een motorfiets die amper 15 pk en 11,5 Nm verzamelt. Het is en blijft nu eenmaal een 125 cc. De eencilindermotor met opvallend lange slag beschikt over Variabele Valve Control en neemt vlotjes op bij lage toeren, bij 7.400 toeren per minuut wordt de hoge lift van de nokkenas geactiveerd en zet de krukas met speciaal gesmede zuiger het op een draaien - desgewenst tot 12.000 omwentelingen en meer.
Voor het geluid hoef je het niet te doen, want huiveringwekkend klinkt de Yamaha R125 niet. Maar op het rechte stuk van het El Vendrell-kartcircuit (ergens tussen Barcelona en Tarragona) met een beetje rugwind haalden we toch mooi een topsnelheid van 141 km/u - een cijfer dat we daarna moesten bijstellen tot een nog steeds knappe 132 km/u. Niet verkeerd voor een 125 cc.
Rijgedrag Yamaha R125
Een kleine motor vraagt om daadkrachtig schakelwerk, bij het naderen van een haarspeld moet je twee of zelfs drie versnellingen terug om over voldoende power te beschikken om vlot uit te accelereren. De versnellingsbak kwijt zich uitstekend van zijn taak, zowel op het circuit als op de fraaie slingerwegen in het Spaanse achterland. De optionele quickshifter waarmee de door ons geteste Yamaha R125 was uitgerust, bleek wel geen liefhebber van terugschakelen.
Volgetankt zet de nieuwe Yamaha R125 slechts 144 kilogram op de weegschaal. Samen met de wat bredere stuurhelften (die voor een betere hefboomwerking en minder verkramping zorgen) zorgt dat ervoor dat dit Japanse pluimgewicht zich ook wat vlotter door de binnenstad laat gidsen. Al komt zijn dynamische talent echt bovendrijven op nauwe slingerwegen zonder al te veel rechte stukken.
Daarbij valt de totale stabiliteit van het rijwielgedeelte op, dat een uit aluminium vervaardigde achterbrug combineert met KYB-veerelementen die knap compromis tussen straat- en circuitgebruik vinden. De voorste schijfrem voelt wat zompig aan, maar zorgt er wel voor dat de Yamaha R125 adequaat vertraagt.
Op een hardcore sportmotorfiets kan je een heleboel rijtechnische blunders compenseren met rauwe power, maar op een 125 mag je geen steken laten vallen en voortdurend zoeken naar de ideale balans. Wie snel wil gaan met een Yamaha R125 moet vooral het momentum kunnen houden en de bochten zo soepel mogelijk aan elkaar proberen rijgen. De beloning is navenant.
Verdict Yamaha R125
Natuurlijk is er de voortdurende hang naar meer vermogen, toch kan je prima oud worden met een Yamaha R125. Je moet alleen omkunnen met de schampere opmerkingen en de lachtende gezichten, want je krijgt nooit het ontzag van iemand die met een R1 onderweg is. De motorische verschillen mogen dan immens zijn, de zoektocht naar ideale instuur-, rem- en acceleratiemomenten blijft wel minstens zo cruciaal.
De grootste meerwaarde van de Yamaha R125 op zijn directe concurrenten is de volwassen manier waarop hij gebouwd is. Het is geen goedkoop afkookseltje van het absolute topmodel, waarbij de overeenkomsten niet verdergaan dat het kuipwerk. Maar aan die volwassen aanpak hangt ook een volwassen prijs, want Yamaha vraagt 5.999 euro voor dit sportieve speeltje.
Bron: lees het volledige testverslag van de nieuwe Yamaha R125 in Motorrijder.
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!