Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Yamaha TMAX (2022) - handige én sportieve maxiscooter

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De Yamaha TMAX is inmiddels toe aan generatie 8. AutoGids doet de test met de sportieve maxiscooter.

Concept

Yamaha mag gerust claimen dat ze de uitvinder zijn van de sportieve maxiscooter. Ze hebben er intussen zo’n 350.000 gesleten, waarvan 85% in Europa. De TMAX is wat je noemt de melkkoe van de Japanse constructeur. Deze 2022-versie beschikt nog steeds over een paralleltwin van 560 cc, maar in- en uitlaat werden getuned om de typische TMAX-roffel nog kenmerkender te maken. Een balansas houdt trillingen binnen de perken.

De alweer achtste generatie van de Yamaha TMAX behoudt zijn aluminium balkenframe, maar met het oog op meer grondspeling werd de scooter wel iets smaller en hoger. De middenbok schuurt dus niet meer zo gemakkelijk over de grond. Die is trouwens vergrendelbaar met de smartkey als extra anti-diefstaloplossing, want de TMAX is ook populair bij het dievengilde.

De nieuwe Yamaha TMAX voelt met z’n 800 mm inderdaad hoger aan, maar omdat hij ook iets smaller gebouwd is, zet je toch probleemloos voet aan de grond. Het langere zadel heeft een over30 mm verstelbare rugsteun voor de rijder, wat er samen met de eveneens verlengde treeplanken voor moet zorgen dat iedereen op ergonomisch verantwoorde wijze zijn plaats vindt op de nieuwe TMAX. Het windscherm is elektrisch verstelbaar, althans op de Tech Max.

Smartphone, muziek en andere meldingen kunnen bestuurd worden via de joystick en het tft-dashboard van 7 inch. Het dashboard is instelbaar in drie thema’s: Sporty, Authentic en Intelligent, maar een echte meerwaarde hebben we niet gevonden. De standaarduitrusting van de Tech Max omvat een verlichte knoppenwinkel, handvat- en zadelverwarming, en een cruisecontrole. Juist jammer dat die enkel werkt boven de 50 km/u.

review Yamaha TMAX 2022

Rijgedrag

Ideaal zijn de testomstandigheden niet. Het is koud en het regent oude wijven in Valencia, wat voor een serieuze domper op de feestvreugde zorgt. Gelukkig beschikt de Yamaha TMAX over zowel ABS als tractiecontrole. En over verschillende rijmodi, waardoor je net wat meer controle hebt op de glibberige omstandigheden.

Yamaha heeft de demping van de TMAX aangepast voor een nog sportiever rijgedrag, maar merkbaar is het verschil niet. Zijn sportieve inborst indachtig staat de vering wel wat strakker afgesteld dan op de meeste scooters, maar het is nu ook niet zo dat je plots elke put of richel moet vermijden. Het relatief mindere comfort maakt wel dat de TMAX nog steeds de strakst sturende maxiscooter op de markt is, dat voel je zelfs op nat wegdek.

Hoezeer de Bridgestones ook hun best doen om grip te behouden, het is echt geen dag om op zoek te gaan naar de extra grondspeling van generatie 8. De wielen zijn lichter dan voorheen voor een nog flitsender stuurgedrag, maar ook daar kunnen we iin deze omstandigheden dus weinig over zeggen. Het remgevoel doet typisch TMAX aan: krachtig met toch een ietwat houterige gevoel in de hendels dat typisch is voor maxiscooters. Het ABS grijpt achteraan een paar keer in en het systeem doet dat goed, zonder extra paniek te veroorzaken.

Ook het blok van de Yamaha TMAX voelt vertrouwd aan, met een karakter dat je steevast aanspoort om agressief met het gas om te gaan. Echt snel wordt het nooit, maar niettemin voelt het prettig aan. Bij stoplichten spuit je nog steeds sneller weg dan de meeste andere voertuigen, al is de mythe dat er niks harder accelereert dan een TMAX al lang ontkracht; hij is nog steeds kansloos tegen een goed gereden, ietwat sportieve motor. Het verschil is gewoon dat je bij gebrek aan koppeling als rijder weinig fout kan doen. Best handig binnen de stadsmuren, jawel.

review Yamaha TMAX 2022

Verdict

We blijven een beetje op onze honger zitten, al heeft dat niet met de nieuwe Yamaha TMAX te maken. Wel met de onaangename weersomstandigheden waarin we deze maxiscooter moesten testrijden, waardoor we het stuurgedrag nauwelijks konden evalueren.

Met de basis van de TMAX zit het in elk geval snor en als Tech Max biedt deze Yamaha bovendien een heleboel luxe. Mag ook, want dit uitrustingsniveau voegt nog eens 2.000 euro toe aan de stevige vanafprijs van 15.299 euro. Maar daar staat wel een heleboel rijplezier tegenover. En dat is onbetaalbaar, toch?

review Yamaha TMAX 2022

Bron: je kan de uitgebreide test van de Yamaha TMAX nalezen in Motorrijder-magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars