Vergelijkende test / 4 GTI's: Citroën C4 VTS vs Opel Astra 2.0 Turbo vs Renault Mégane RS vs Volkswagen Golf GTI
De GTI is verre van dood. Meer nog, hij is springlevend, zoals deze golf nieuwkomers aantoont. Niet iedereen droomt tegenwoordig blijkbaar van eenvolumers en softroaders...
Laten we even teruggaan naar een tijd die onze lezers jonger dan dertig niet hebben meegemaakt, toen een auto nog plezier betekende, even ertussenuit zijn, een
passie, een onbekommerde bezigheid... In 1976, nota bene drie jaar na de eerste oliecrisis, verraste Volkswagen, dat nochtans bekendstond als een ernstige, zelfs strenge constructeur, vriend en vijand door een
kleine, duivels efficiënte sportieveling te lanceren, die in één klap alles wat tot dan toe als sportief beschouwd werd, verouderd deed lijken: de Golf GTI. Het was een kleine, goed ontworpen voorwielaandrijver,
aangedreven door een 1.6-viercilinder met een K-Jetronic-injectie van 110 pk, die... 820 kilogram woog. En het was niet zomaar een trend: een echt concept was geboren. Het succes zou een vijftiental jaar duren en zou talrijke constructeurs ertoe aanzetten hun deel van de koek op te eisen (met wisselend succes), totdat een nieuw soort auto's zijn opwachting maakte, namelijk de ? grote en compacte ? eenvolumers, terreinwagens en softroaders allerhande.
In dit artikel : Renault, Renault Mégane , Opel, Opel Astra , Volkswagen, Volkswagen Golf , Citroën, Citroën C4
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands