Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Alfa MiTo 1.6 MJTD 115, Citroën DS3 1.6 HDi 110 & Mini Cooper D : Toffe jongens

Geschreven door Tony Verhelle op

In het segment dat hij creëerde, dat van de trendy stadsauto, heeft de Mini allang niet meer het rijk voor zich alleen. In afwachting van de nakende Audi A1 kreeg deze Duitse Brit al het gezelschap van de Alfa MiTo en, recent, de Citroën DS3.

In 2001 deed BMW een meesterzet. Het reïncarneerde de legendarische Mini in een hebbeding dat, mede dankzij een zeer gerichte en grootse marketingcampagne een (vooral) jong publiek aansprak dat wel geld veil had voor een auto die iets meer was dan een basic vervoermiddel. De Mini-legende was herboren en heeft de Münchense constructeur geen windeieren gelegd. Pas in 2008 verscheen een eerste echte concurrent op het toneel, in de hoedanigheid van de Alfa MiTo, maar de Mini van de troon stoten kon hij niet.

In afwachting van de Audi A1 mengt Citroën zich nu in de debatten: de meest eigenzinnige van de drie Franse autoconstructeurs is namelijk druk doende een ‘luxegamma’ te creëren en de eerste in dit prestigieuzere, meer gedurfd ogende gamma is de DS3: een sportief gestijlde hatchback die wil meespelen in het lucratieve segment van de kleinere (downsizing), maar goed uitgeruste (en dus meer geld opbrengende) en flashy ogende veelzijdige stadsauto. Wij zetten hier de versies met 1,6-literturbodieselmotor en topuitrusting tegenover elkaar, een combinatie die het al een hele tijd goed doet op de Belgische markt.

In dit segment wil het oog ook wat. De MiTo is dus een opvallende verschijning met heel wat personaliseringsmogelijkheden, de Citroën oogt heel speciaal en mikt met zijn verschillend gekleurde dak en alle mogelijke kleurencombinaties, tot stickerpartijen toe, rechtstreeks op de Mini. Het probleem is dat wat op een Mini haast altijd als klassevol of ten hoogste gedurfd of frivool wordt geïnterpreteerd, bij een DS3 wel eens als te schreeuwerig overkomt, over the top als het ware, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Als wij een DS3 zouden bestellen, zou het waarschijnlijk een donkergrijze zijn met bordeauxrood dak en een leren interieur in diezelfde kleur. Dat is klassevol, terwijl we de witte met dak in Boticelliblauw ook wel iets vinden hebben, maar dan niet als dat blauw terugkomt op de velgen...

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars