Door hun aparte ontwerp en hun eenvolumerachtige koetswerk maakten de eerste twee generaties van de Mercedes AKlasse het zichzelf onmogelijk om te rivaliseren met de echte middenklassers van hun stand. Dat is altijd een bewuste keuze geweest van Mercedes, die echter langzaamaan begon te wegen op het humeur van de verkopers van het merk. Die konden tot op heden geen enkele weerstand bieden tegen hun rivalen bij Audi en BMW (om er maar twee te noemen) in het premium-middenklassesegment, dat bijzonder populair is bij business- en/of fleetklanten.
Anders gezegd: ze wachtten al lang – samen met heel wat van hun klanten – op een gewone ‘klassieke’ en gestileerde Mercedes- middenklasser, een natuurlijke rivaal voor de Audi A3 of de BMW 1-Reeks dus. Hun gebeden werden verhoord, want voor de derde generatie van zijn A-Klasse heeft Stuttgart een nieuwe koers gekozen. Met zijn elegante smoeltje en hoge testosterongehalte lijkt de nieuwkomer goed gewapend om het de twee eerder vermelde bestsellers moeilijk te maken. Die zijn zelf trouwens ook goed op weg om hun succes verder te zetten na een ingrijpende (meer technische dan esthetische) vernieuwing.
Helaas ontbreekt de Audi hier. Op enkele dagen van zijn onthulling in Parijs bleek het onmogelijk om de hand te leggen op een nieuwe vijfdeurs-A3 (of Sportback in Audijargon). En ook een driedeursvariant met de 1.6 TDI konden we niet te pakken krijgen, want in afwachting van die ‘kleine’ dieselversie wordt die voorlopig enkel geleverd met de krachtigere tweeliter-diesel in het vooronder. Het was dus beter om die confrontatie uit te stellen, om de kaarten niet te vervalsen. Een dergelijk excuus was er echter niet voor de andere referentie-Duitser in het gezelschap, de BMW 1-Reeks, waarvan we hier de 116d-variant (in de EfficientDynamics Edition-versie) confronteren met de A 180 CDI die we als startpunt van deze vergelijking hebben genomen.
Daarnaast laten we nog een merk aan bod komen dat steeds populairder wordt bij kaderleden en andere bedrijfswagenrijders. We hebben het dan over Volvo, dat met zijn nieuwe V40, een vijfdeursberline met breakallures, tegenwoordig eveneens een vooraanstaande rol kan spelen. De Chinese Zweed (Volvo hoort bij de Chinese reus Geely) heeft voortaan de nodige wapens in huis om mee te spelen in dit segment, met een 1.6-dieselmotor (D2) die bijzonder zuinig en begaafd zou moeten zijn. En om het spannend te maken hebben we nog twee straffe uitdagers meegevraagd, de iets minder burgerlijke maar even stijlvolle Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM en Citroën DS4 1.6 HDi.
In dit artikel : Citroën, Citroën DS 4 , Volvo, Volvo V40 , Mercedes-Benz, Mercedes-Benz A-Klasse , BMW, BMW 1 Reeks , Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulietta