Vergelijkende test / Audi A3 1.4 TFSI en BMW 114i : Instappers voor overstappers
De laatste tijd worden benzinemodellen opnieuw veel aantrekkelijker. Zijn de Audi A3 en BMW 1-Reeks met instapbenzinemotor goed genoeg om de dieselminnende leaserijder de overstap te doen maken?
In ons land worden nog altijd meer dieselauto’s verkocht dan benzineversies, maar de verhouding wordt stilaan evenwichtiger. Bij de zogenaamde prestigemerken was het dieseloverwicht de jongste tijd zo mogelijk nog meer uitgesproken. Maar al enkele jaren heeft de VW-groep ook weer interessante, kleinere benzinemotoren in de aanbieding, die – zoals we intussen weten – ondanks hun bescheiden longinhoud (1,2 en 1,4 liter) dankzij drukvulling tot vrij grootse dingen in staat zijn. Nu heeft BMW zijn antwoord klaar, in de vorm van een 1,6-liter-viercilinder met toptechnologie, die in de 1-Reeks in drie vermogensversies bestaat (in de driedeurs vanaf december). Voor deze test opteerden we voor de basisversie bij BMW – de 114i van 102 pk – en hadden we bij Audi de keuze tussen een A3 1.2 TFSI (105 pk) en 1.4 TFSI (122 pk). Om redenen van beschikbaarheid moesten we ons met de laatste tevredenstellen. Jammer voor onze vergelijking, maar het belangrijkste is dat in beide gamma’s voldoende vermogensversies bestaan om steeds de geschikte motor voor uw rijstijl en behoeften te vinden. Aangezien we nog even moeten wachten tot van de nieuwe A3 de vijfdeursversie (Sportback) uitkomt, kozen we bij BMW ook voor de (recente) driedeursversie, in München ‘Sportshatch’ gedoopt (en 800 euro minder duur dan de vijfdeurs). De recente Mercedes A-Klasse bestaat (nog) niet als driedeurs, daarom hebben we hem in deze vergelijking niet betrokken.
In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks , Audi, Audi A3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands