Vergelijkende test / Audi A3 Sportback 2.0 TDI 170 S-tronic,BMW 120d 163A en Volvo C30 D4 : Nieuwe uitdager
In het segment van de iets sportievere premiummiddenklassers is een nieuwe uitdager opgedoken, de BMW 1-Reeks. Wij confronteerden hem met zijn aartsrivaal van Audi, de A3, en met de Volvo C30.
Recent is de nieuwe BMW 1 op de markt verschenen. In AG 834 kreeg u al een gedetailleerde wegtest van de 118d (waarschijnlijk de populairste variant), voor deze driekamp zoeken we het wat hogerop en vergelijken we een 120d met zijn naaste rivalen. Een Audi A3 mag daarbij vanzelfsprekend niet ontbreken, maar bij Mercedes zaten we een beetje in de knoei: de nieuwe B-Klasse is er nog net niet (en richt zich deels tot een ander publiek) en op de nieuwe A-Klasse, die duidelijk meer een rechtstreekse concurrent voor de Audi A3 en BMW 1 wil zijn, is het nog wachten tot volgend jaar. Een Alfa Romeo Giulietta was geen oninteressante uitdager geweest, maar ondanks herhaald aandringen was de invoerder niet in staat ons een testexemplaar te bezorgen. Jammer... De Volvo-invoerder bewoog dan weer hemel en aarde om zijn C30 met het vernieuwde motorenpalet te kunnen aanbieden (vandaar de Franse nummerplaten). Nu weten wij ook dat die Zweed geen vijf deuren telt, maar van de A3 is er ook een driedeurs en van de nieuwe 1-Reeks volgt die nog. Overigens staat de opvolger van de Volvo C30 al in de steigers, en dat wordt een vijfdeurs (zie kaderstukje). We vonden het hoe dan ook interessant om deze auto in de vergelijking te betrekken, temeer daar hij een (originele) diesel heeft die de strijd met deze Duitse zelfontbranders aankan. Met vermogens die schommelen rond de 170 pk in relatief compacte koetswerken, mag je vrij sportieve prestaties verwachten, en doordat het hier gaat om moderne diesels, zou ook het verbruik binnen de perken moeten blijven. De 120d bestaat in twee vermogensversies in ons land; in onze testauto was het vermogen van 184 pk om fiscale redenen beperkt tot 163 pk. We hopen dat de regionalisering van de verkeersbelasting nu snel een einde maakt aan dergelijke absurde ontwijkcapriolen en dat men het bedrag van de belasting nu eindelijk van iets anders zal laten afhangen dan van cilinderinhoud of vermogen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands