In een tijd waarin iedere gram CO2 zwaar doorweegt en belast wordt, zouden BMW en Mercedes wellicht verontschuldigend kunnen aanvoeren dat zij niet begonnen zijn met het lanceren van supersportieve versies van hun respectievelijke middenklassers. De trend van de premiummiddenklassers met een hoog testosterongehalte is namelijk gestart door Audi. In de periode waarin Volkswagen zijn Golf van een V6 voorzag (R32) en de Subaru Impreza WRX als referentie gold bij de sportievelingen, nam de eerste Audi S3 (1999), toen nog een tikkeltje timide met zijn drukgevoede 1.8 van 210 pk, zijn rol als dynamisch uithangbord al erg ter harte. Bijna vijftien jaar en twee modelgeneraties later is de sportieve A3 nog altijd van de partij en blijft hij trouw aan zijn vierwielaandrijving Quattro en zijn turbomotor, waarvan de cilinderinhoud ondertussen gegroeid is tot 2 liter. BMW, dat zich in het begin wat had laten verrassen, kon Audi pas van repliek dienen toen de tweede generatie van de S3 er al was, met een 130i, voorzien van een atmosferische zescilinder-inlijn van 265 pk, nagenoeg evenveel als de drukgevoede Audi op dat moment. De strijd was begonnen...
Enkele jaren later, in 2011, ging BMW nog een stapje verder met zijn 1 M Coupé, die werd aangedreven door een drieliter-bi-turbo van 340 pk. Een pure sportieveling, maar wel slechts een tweedeurs... Audi antwoordde meteen met de RS3 Sportback, met eveneens 340 pk. Beide modellen zijn intussen alweer van het strijdtoneel verdwenen. Bij Audi is het nog wat wachten op de nieuwe RS3, maar de toch ook al 300 pk sterke en onlangs gelanceerde S3 is de uitgelezen rivaal voor de Beierse M135i, die verkrijgbaar is met of zonder de vierwielaandrijving xDrive, maar wel altijd kan uitpakken met 320 pk.
Mercedes bekeek in eerste instantie alles vanaf de zijlijn, temeer daar het middenklassegamma van het merk uit Stuttgart, dat op dat moment uitsluitend uit eenvolumers bestond (A- en B-Klasse), zich ook niet echt leende tot een sportieve afgeleide. De komst van de nieuwe A-Klasse vorig jaar bracht daarin echter verandering. De huidige A is visueel en intrinsiek veel dynamischer dan zijn voorganger en heeft niet lang hoeven te wachten op een kuur bij AMG. Mercedes’ huistuner kwam voor de pinnen met de A 45 AMG, die zich met maar liefst 360 pk in het vooronder en standaard vierwielaandrijving ontpopt als een echte furie. Dat belooft een spannende strijd te worden op de Autobahn... Wij zochten echter de Ardense haarspeldbochten op om dit spectaculaire trio los te laten.
In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks , Mercedes-Benz, Mercedes-Benz A-Klasse , , , Audi, Audi A3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!