Tot voor kort was BMW een van de weinige constructeurs die nog vasthield aan achterwielaandrijving. Die tijd is echter voorbij, want het Beierse merk betrad vorig jaar het segment van de compacte eenvolumers met de 2-Reeks Active Tourer, meteen ook het eerste voorwielaangedreven model uit de geschiedenis van de constructeur. Uiteraard werd die stap bij sommige liefhebbers van het merk op tandengeknars onthaald. Voor BMW gaat het echter om een strategische keuze waarmee München nieuwe klanten wil veroveren in een segment dat erg populair is – vooral bij de massaconstructeurs. Mercedes is het enige premiummerk dat al veel eerder de stap naar een voorwielaangedreven eenvolumer durfde te zetten, eerst met de A- en later met de B-Klasse. BMW komt met andere woorden laat zijn opwachting maken en moet zich dus dubbel bewijzen. Dat is het ook van plan, door van de Active Tourer een lange versie af te leiden die tot zeven inzittenden kan vervoeren – sommigen onder u konden daar misschien al mee kennismaken in de coulissen van het salon van Brussel. Bij Mercedes is zo’n lange versie voorlopig niet gepland. De B-Klasse houdt het bij een midlifefacelift om fris te blijven en het Beierse off ensief van antwoord te dienen...
Maar natuurlijk zijn er nog kapers op de kust voor deze twee premiummodellen. Om te beginnen Volkswagen, dat een deel van de koek probeert te veroveren met zijn Golf Sportsvan, die een aantrekkelijke verhouding prijs-kwaliteit kan voorleggen – tenslotte zijn de 2-Reeks Active Tourer en de BKlasse geen koopjes, met hun basisprijs van zo’n 27.000 euro voor een diesel. Je kunt je dan ook afvragen of het niet interessanter is om te kiezen voor een volwaardige, ruimere eenvolumer. Vandaar dat we in deze vergelijking ook de Opel Zafi ra Tourer als outsider hebben meegenomen. Die wordt misschien niet echt als premium bestempeld, maar biedt voor ongeveer 30.000 euro – de instapprijs van de BMW en de Mercedes – wel zeven zitplaatsen, een rijkelijke uitrusting én een tweelitermotor van 170 pk.
Om het een beetje vergelijkbaar te houden hebben we in de Opel echter gekozen voor de 1.6 CDTI van 136 pk, die kleiner is, maar wel erg dapper. De B 200 CDI moet voor hetzelfde vermogen zelfs een beroep doen op een 2,1-liter… Die was in het geval van onze testauto gekoppeld aan de vierwielaandrijving 4Matic, een overbrenging die systematisch gecombineerd wordt met de gerobotiseerde versnellingsbak 7GDCT. De tweeliter-diesels van onze 218d Active Tourer en de Golf Sportsvan zijn allebei goed voor 150 pk, maar terwijl de BMW een manuele zesbak had, was onze VW uitgerust met een gerobotiseerd exemplaar met evenveel verhoudingen. Een beetje van alles wat in deze vierkamp dus, maar dat levert ook heel wat verrassingen op…
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz B-Klasse , Opel, Opel Zafira Tourer , BMW, BMW 2 Reeks , Volkswagen, Volkswagen Golf , ,
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!