De tijd dat Mercedes ‘een merk voor gepensioneerden’ was, ligt al een hele poos achter ons; tegenwoordig staat de constructeur uit Stuttgart net bekend voor zijn moderne en avant-gardistische aanpak. Getuige modellen als de EQE en EQS, die met hun futuristische lijnenspel breken met de rest van het gamma en zo de elektrische transitie van Mercedes in de verf willen zetten. In marketingtermen noemen ze zo’n aanpak ‘disruptief’: een bewust doorbreken van de conventies om jezelf een uniek en dynamisch imago aan te meten.
Waarbij in dit geval de looks symbool moeten staan voor een nieuw tijdperk. De meer traditioneel ingestelde Mercedes-klant kan daarentegen nog altijd terecht bij de ouwe getrouwe E-Klasse. Die werd vorig jaar zelf ook helemaal vernieuwd, maar bestaat enkel met verbrandingsmotoren (benzine, diesel en plug-in), maar dus niet als full electric.
BMW doet al die moeite niet: daar verpakt de nieuwe 5-Reeks al die aandrijfvormen (benzine, diesel, PHEV én elektrisch) in één en hetzelfde koetswerk dat er veel conventioneler uitziet. En anders dan de EQE is de i5, zoals de elektrische versie heet, ook verkrijgbaar als break. Dat zal ook het geval zijn voor de elektrische Audi A6 e-Tron die in de loop van dit jaar verwacht wordt (die zal gebruikmaken van de PPE-architectuur op 800 volt die zopas debuteerde in de Porsche Macan). Dat is echter voor later, voorlopig houden we het hier bij de i5 en EQE.
In hun krachtigste varianten halen die krankzinnige vermogens van 601 pk (i5 M60 xDrive) of zelfs 647 pk (AMG EQE 53 4Matic+), maar wij lieten de rede spreken en kozen voor de achterwielaangedreven basisversies. Die kunnen namelijk ook schermen met het grootste rijbereik. Goed om te weten, want deze Tweekamp vond plaats bij temperaturen onder het vriespunt, zodat de batterijen flink te lijden hadden.
Foto’s: Jonathan Godin
Verwante testen
30-11-2023
20In dit artikel : BMW, BMW I5 , Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQE
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!