Vergelijkende test / BMW iX1 versus Volvo XC40 Recharge: welke elektrische bedrijfswagen kiezen?
De fiscale maatregelen voor bedrijfswagens hebben ervoor gezorgd dat de nieuwe lievelingen van de fleetmarkt elektrisch zijn. Met de BMW iX1 en de recent nog grondig vernieuwde Volvo XC40 Recharge zetten we twee echte bestsellers tegenover elkaar.
De nieuwe regels rond fiscale aftrekbaarheid die sinds 1 juli 2023 gelden, maken dat bedrijfsauto’s bij voorkeur elektrisch zijn. Een gegeven dat ook een impact heeft op de nog altijd relatief kleine categorie van de chique compacte elektro-SUV. Om zijn leidersplaats als meeste verkochte elektrische SUV in zijn segment te vrijwaren, pompte de Volvo XC40 Recharge (die ook bestaat als coupéachtige C40) vorig jaar zijn batterij op. Dat was nodig, want de Volvo krijgt sinds een dik jaar stevig weerwerk van de BMW iX1 (die als iX2 binnenkort ook een coupéafgeleide verwelkomt), en weldra komt daar ook de gloednieuwe (en gegroeide) Mini Countryman Electric bij.
Ook Mercedes is in dit segment vertegenwoordigd, maar de EQA is iets minder praktisch én wat duurder dan de BMW en de Volvo. Daarom hielden we het bij een duel tussen die laatste twee. Helemaal vergelijkbaar zijn onze testauto’s helaas niet. Omdat bij BMW de voorwielaangedreven iX1 eDrive20 nog niet beschikbaar was, moesten we het bij de xDrive30 met extra motor en vierwielaandrijving houden, terwijl onze Volvo een Extended Range met enkele motor en achterwielaandrijving was. Maar wat de XC40 moet toegeven aan motorvermogen, maakt hij goed met zijn grotere rijbereik.
Foto’s: Jonathan Godin
In dit artikel : BMW, BMW Ix1 , Volvo, Volvo XC40 , Volvo Ex40
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands