Nog meer dan bij de andere sportieve of prestigieuze constructeurs bestaat uitmuntendheid er voor Porsche in om de eerste te zijn. Of toch in de wedloop naar steeds krachtiger en steeds sneller. Dat streefdoel stond altijd al voorop voor de benzinemodellen, maar vandaag lijkt Porsche ook bezeten door die overwinningsdrang op een domein waar de constructeur minder sterk staat: dat van de dieselmotoren. Verrassend voor een merk dat zich ooit nog zo fel tegen de zelfontbrander kantte. Of hoe je nooit ‘nooit’ mag zeggen…
Porsche trad toe tot de dieselwereld door de V6 TDI van drie liter (240 pk) van Audi en Volkswagen te lenen. Het valt niet te ontkennen dat de Cayenne zich op die manier nooit echt heeft weten te onderscheiden van de Audi Q7 en Volkswagen Touareg met dezelfde motor-versnellingsbakcombinatie… Behalve dan qua dynamisch rijgedrag op geasfalteerde wegen, waar hij vrij gemakkelijk de bovenhand haalt. Bij de prestatiemetingen blijken de verschillen zich daarentegen te beperken tot tienden van een seconde... in het voordeel van de Touareg, die bij zijn generatiewissel in 2010 steviger afslankte dan de ongeveer gelijktijdig gelanceerde tweede Cayenne.
Sinds zijn debuut in 2003 ontwikkelde de 3.0 V6 TDI van Audi-Volkswagen eerst 225 en later 233 pk, en vandaag bestaat hij in drie vermogensversies: 204, 240/250 pk en 313 pk. Die laatste (biturbo)versie is echter voorbehouden aan de Audi’s A6, A7 Sportback en SQ5. BMW deed beter door een nog groter rendement te halen uit zijn zescilinder- in-lijn met even grote longinhoud: 245 pk voor de enkelvoudige turbo (30d), 306 pk voor de biturbo (40d) en… 381 pk in de triturbo (M50d), die we hier aan de tand voelen. Niet slecht voor een motor die tien jaar geleden debuteerde in de X5 met 184 pk en daarna geleidelijk aan krachtiger werd in allerlei berlines en/of SUV’s (197, 218, 231 en 235 pk met één turbo en 272, 286 en 300 pk met twee turbo’s).
Om de grootste specialist ter zake het hoofd te bieden zag Porsche, dat zelf geen enkel wapenfeit op dieselvlak op zijn actief heeft, geen andere oplossing dan de V8-TDI van 4,2 liter over te nemen. Die motor kennen we onder meer uit de Audi Q7 en de Volkswagen Touareg, waar hij 340 pk en 800 Nm levert. De Cayenne S Diesel heeft zelfs recht op 382 pk en 850 Nm. ‘Toevallig’ 1 pk meer dus dan de BMW X6 M50d… Achter dat marketingargument gaat echter het comfort schuil van een grotere cilinderinhoud, die de Porsche een verpletterend voordeel biedt op het vlak van het koppel. Om zijn handicap van 110 Nm te compenseren zal de X6 M50d veel levendiger in de toeren moeten klimmen...
In dit artikel : BMW, BMW X6 , Porsche, Porsche Cayenne
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!