Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Chevrolet Aveo 1.3D 95 Eco, Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic 95, Kia Rio 1.4 CRDI 90, Peugeot 208 1.6 HDi 92, Toyota Yaris 1.4 D-4D & Volkswagen Polo TDI 90 BlueMotion Technology : Kleintjes met een groot hart

Geschreven door Bert Troubleyn op

Ook veelzijdige auto’s worden bij ons vooral met een diesel in de neus verkocht. Naar aanleiding van de komst van de Peugeot 208 brachten wij de een aantal tenoren bij elkaar met het populaire vermogen van om en bij de 90 pk...

Chevrolet Aveo 1.3D 95 Eco, Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic 95, Kia Rio 1.4 CRDI 90, Peugeot 208 1.6 HDi 92, Toyota Yaris 1.4 D-4D & Volkswagen Polo TDI 90 BlueMotion Technology : Kleintjes met een groot hart #1

De jaarrapporten van de PSAgroep (Peugeot en Citroën) kleuren rood, het gaat niet goed met de Franse autobouwer. Begin dit jaar nog zag de groep zich verplicht om acht procent van haar aandelen te verkopen aan General Motors in ruil voor gunstige samenwerkingsvoorwaarden. Ondertussen rest de Fransen niets anders dan verder hun best te blijven doen om marktaandeel te behouden in een krimpende Europese autosector. De nieuwe Peugeot 208 is daarbij van het grootste belang, want het Bsegment neemt traditioneel veel volume in bij de Franse constructeurs.

Om de slaagkansen van deze zo belangrijke nieuwkomer van Peugeot te toetsen aan de markt organiseerden we een vergelijkende test met twee rivalen uit Europa – de Ford Fiesta en de VW Polo – en twee uit Azië: de Kia Rio en de Toyota Yaris. Vooral die laatste twee wisten ons zeer aangenaam te verrassen bij een vorige Zeskamp (zie AG 838 uit november 2011). Maar terwijl de vorige confrontatie was opgebouwd rond 1.4-benzineversies, vormen hier de in Europa zo populaire diesels met ongeveer 90 pk het onderwerp. Daarvoor hebben de 208, de Fiesta en de Polo een 1.6-diesel in het vooronder liggen, terwijl de twee Aziaten zich allebei met 200 cc minder uit de slag trekken.

Om het panel te vervolledigen hebben we nog een andere nieuwkomer toegevoegd: de Chevrolet Aveo 1.3D, die 95 weet te peuteren uit een (bij Fiat geleende) viercilinder van slechts 1.242 cc. De Aveo mocht hier zeker niet ontbreken, omdat de Amerikanen beloven dat hij zoveel beter is geworden dan zijn voorganger (die we eerlijk gezegd liefst zo snel mogelijk vergeten) dat hij nu perfect met de Europese vaste waarden kan concurreren. Voor de volledigheid moeten we nog vermelden dat Chevrolet, Ford en Volkswagen ons met een ecoversie met extra lage uitstoot op pad stuurden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars