Met de jongste generatie van zijn i10 stelt Hyundai nieuwe normen in het segment van de stadsauto’s, een soort auto’s die steeds meer aan populariteit wint als gevolg van onze dichtslibbende steden. Maar terwijl het Europese publiek bereid lijkt om toegevingen te doen wat het formaat van zijn auto betreft, houdt het wel vast aan zijn criteria qua comfort en veiligheid. Vanuit die vaststelling heeft Hyundai zijn nieuwe i10 bedacht met uitrusting die gewoonlijk voorbehouden is aan modellen uit hogere segmenten. Dat is natuurlijk niet de enige troef van deze Koreaanse nieuwkomer. Hoewel het merk zich veel later dan zijn Aziatische rivalen is gaan interesseren voor de Europese markt, heeft Hyundai zijn achterstand snel ingehaald door zijn modellen voor Europa te laten ontwerpen en ontwikkelen door Europeanen, vanuit een hoofdkwartier in het Duitse Rüsselsheim.
Of dat de goede strategie is, gaan we na aan de hand van een vergelijkende test met enkele vertegenwoordigers van het A- en Bsegment, met name de Chevrolet Spark, de Mitsubishi Space Star, de Nissan Micra en de Suzuki Splash. We voegden ook nog de Dacia Sandero toe, ook al is die veel groter en ruimer dan de andere kemphanen, terwijl hij ook als enige in het gezelschap niet wordt aangedreven door een atmosferische 1.2, maar door een drukgevoede 0.9. Qua prijs is hij echter perfect vergelijkbaar, zodat hij zijn plaats hier dubbel en dik verdient.
In dit artikel : Suzuki, Suzuki Splash , Dacia, Dacia Sandero , Mitsubishi, Mitsubishi Space Star , Hyundai, Hyundai i10 , Chevrolet, Chevrolet Spark , Nissan, Nissan Micra
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!