Vergelijkende test / Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi 115, Ford C-Max 1.6 TDCi 115, Renault Scénic 1.5 dCi 110 en Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI 110 : Zand in de ogen
Ondanks zijn naam zet de VW Golf Sportsvan toch in op de functionaliteit van een compacte eenvolumer. Daarmee komt hij in het vaarwater van de Citroën C4 Picasso, Ford C-Max en Renault Scénic.
De nieuwe Golf Sportsvan zaait verwarring met zijn naam. ‘Sportsvan’ klinkt sexy, maar eigenlijk gaat het om niet meer of niet minder dan de opvolger de Golf Plus, die dankzij een grotere koff er en meer praktische snufjes duidelijk zijn gezinskwaliteiten wil onderstrepen. De nieuwe benaming is met andere woorden louter een kwestie van marketing. Volkswagen wil zijn compacte eenvolumer immers beter kunnen positioneren ten opzichte van de nakende BMW 2-Reeks Active Tourer, die al een knuppel in het hoenderhok gegooid lijkt te hebben nog voor hij op de markt is.
Nieuwe naam of niet, aan de basis verandert er weinig aan het concept. De Sportsvan rust wel op het modulaire MQB-platform, dat de productiekost aanzienlijk drukt in vergelijking met de oude Golf Plus. Kortom, de Sportsvan werpt zich wel degelijk op als een vijfzitseenvolumer en vormt als dusdanig geen bedreiging voor de Touran, die volgend jaar vervangen wordt en zich als een heuse zevenzitter zal profileren. Wolfsburg heeft ditmaal zwaar ingezet op de functionaliteit, zodat de Sportsvan met gelijke wapens kan strijden tegen de Citroën C4 Picasso, de Ford C-Max en de Renault Scénic. Maar goed ook, want de Golf Plus schoot op dit vlak tekort.
In dit artikel : Renault, Renault Scénic , Citroën, Citroën C4 Picasso , Ford, Ford C-Max , Volkswagen, Volkswagen Golf , ,
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands