Vergelijkende test / Citroën DS5 HYbrid4 vs Lexus CT 200h : Diesel of benzine?
Tot nog toe had een hybride auto altijd een benzinekrachtbron als verbrandingsmotor. Daar komt nu verandering in. Hoog tijd dus voor een vergelijking tussen twee pioniers, de PSA-groep en Toyota.
Toyota was onmiskenbaar dé pionier van de hybride aandrijving. Ondertussen zit de Japanse autobouwer al aan zijn derde generatie Prius en heeft het merk (vooral in de States) zijn aantal verkochte hybrides gestaag zien toenemen, ook omdat Toyota’s prestigemerk Lexus zowat van elk model één of meerdere hybride varianten heeft. Voor deze vergelijking viel onze keuze op de Lexus-versie van hogergenoemde Prius, de CT 200h.
Lange tijd was het praktisch uitgesloten om in een hybride een diesel als verbrandingsmotor in te zetten. Ten eerste was het kostenplaatje te hoog (een diesel kost sowieso meer dan een benzinemotor), ten tweede was een dieselmotor ook zwaarder (terwijl in een hybride de batterijen en elektromotor het gewicht sowieso al de hoogte injagen) en ten derde draaide de zelfontbrander niet verfijnd genoeg om hem om de haverklap het zwijgen op te leggen en weer te doen aanslaan zonder dat de inzittenden daar veel van merkten.
Toch wilde onder meer dieselspecialist PSA Peugeot-Citroën de idee niet zomaar opgeven. Gedurende meer dan vijf jaar werkte de Franse groep intensief aan zijn hybridediesel, die nu onder de naam Hybrid4 in productie gaat in verschillende modellen. Bij Peugeot zijn dat er al twee (de 3008 HYbrid4 en de 508 RXH), bij Citroën beperkt het aanbod zich (voorlopig?) tot de DS5 Hybrid4. In de drie gevallen is de techniek nagenoeg identiek. Wij opteerden voor de DS5-versie omdat die zich wat meer upmarket wil situeren en zo beter past in een vergelijking met de Lexus.
In dit artikel : Lexus, Lexus CT , Citroën, Citroën DS 5
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands