Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Citroën Jumper 2.0 HDi 125, Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi 155, Hyundai H1 People 2.5 CRDi 136, Mercedes Viano 2.0 CDI, Opel Vivaro Tour 2.0 CDTI ecoFlex 115, Renault Trafic 2.0 dCi 115 en Volkswagen Multivan 2.0 TDI 136

Wie veel mensen moet vervoeren, heeft eigenlijk maar één optie: bestelwagens die zijn ingericht om tot negen volwaardige zitplaatsen te bieden. En zelfs binnen deze categorie zijn de verschillen nog vrij uitgesproken.

Citroën Jumper 2.0 HDi 125, Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi 155, Hyundai H1 People 2.5 CRDi 136, Mercedes Viano 2.0 CDI, Opel Vivaro Tour 2.0 CDTI ecoFlex 115, Renault Trafic 2.0 dCi 115 en Volkswagen Multivan 2.0 TDI 136 #1

Na deze vergelijkende test komt de Multivan als winnaar uit de bus. Hoewel hij niet de ruimste is, maken zijn afwerkingskwaliteit, zijn weergaloze moduleerbaarheid en zijn rijplezier hem tot de meest homogene minibus van het moment. De Hyundai H-1 People beantwoordt van zijn kant perfect aan het lastenboek van gezinnen, al is zijn veiligheidsuitrusting wat te beperkt. Dat euvel heeft de Ford Tourneo Custom dan weer niet en bovendien biedt die de grootste binnenruimte in het algemeen. Dat zijn belangrijke keuzecriteria in deze vergelijkende test, die de Duitser een beslissend voordeel geven en de Koreaan naar de derde trede van het podium verwijzen. De Mercedes Viano hadden we liever wat lichter gezien. Ook mocht zijn motor wat meer punch hebben en kon zijn weggedrag wat homogener. Op die manier had hij wellicht beter gescoord dan een vierde plek... Exact het omgekeerde van de Viano is de Citroën Jumpy, die de meest dynamische van de zeven is en tegelijk een knappe binnenruimte biedt. Bovendien is hij ook de minst dure van deze vergelijking. Al die troeven leveren hem de vijfde plaats op, ondanks zijn ietwat ouderwets aandoende interieur, dat zeker niet ieders smaak zal zijn. Dezelfde sfeer zien we in de franjeloze minibussen van Opel en Renault, manusjes-van-alles die echter wat raffinement missen. Hoewel de Duitser en de Fransman technisch identiek zijn, verkiezen we de handgeschakelde transmissie van de Vivaro boven de stilaan verouderde gerobotiseerde transmissie in onze Trafic.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker