Vergelijkende test / Welke kiezen: Dacia Spring Electric 65 vs. Leapmotor T03
Al jaren doen verschillende constructeurs ronkende beloftes over betaalbare elektrische auto’s, maar tot nog toe maakt enkel de Dacia Spring die belofte echt waar. Nu is er met de Leapmotor T03 wel een Chinese kaper op de kust verschenen. Welke lowbudget-EV overtuigt het meest? Tekst: Laurent Blairon |
Met de introductie van de elektrische Spring, in 2021, deed Dacia heel wat stof opwaaien. Deze vierwieler met Indiaas-Chinese roots wierp zich meteen – en met voorsprong – op als de minst dure elektrische vierzitter op de markt. Echt sexy kon je die iel op zijn bandjes staande cross-over niet noemen, en ook zijn veelzijdigheid was beperkt, toch werden er van die oorspronkelijke Spring meer dan 150.000 stuks verkocht in Europa, waarmee Dacia aantoonde dat er bij ons wel degelijk een markt bestond voor lowbudget-EV’s.
Een geslaagde vingeroefening dus, ook voor het merk zelf, dat achter de schermen voor 2027 naarstig een elektrische Sandero aan het klaarstomen is. In afwachting kreeg de kleine Spring in 2024 nog een grondige make-over, die hem beter deed aansluiten bij de rest van het Dacia-gamma én een krachtiger motorversie introduceerde – zonder te raken aan zijn onklopbare prijzen.
De Chinese tegenzet van Stellantis
“Wat Renault kan, dat kunnen wij ook”, moeten ze bij Stellantis gedacht hebben. Maar aangezien er binnen de bestaande merken van het Stellantis-imperium nergens een model bestaat dat qua prijs met de Spring kan concurreren (zelfs de Citroën ë-C3 is te duur), sloot de groep dan maar een deal met een Chinese speler waarvan tot een jaar geleden niemand hier al had gehoord: Leapmotor, waarvan de kleine T03 het duidelijk op de elektrische Dacia gemunt heeft.
Of het niet onvoorzichtig is om met ‘de vijand’ het bed te delen? Misschien, maar er speelt meer voor Stellantis: de verkoop van de elektrische Leapmotors in onze contreien kan ook helpen om de gemiddelde vlootuitstoot van de hele Stellantis-groep naar beneden te krijgen, en zo de boetes van de EU te drukken.
Stilistisch ziet de Leapmotor T03 er een beetje uit als de Smartjes van weleer, maar dan met meer sérieux dan sommige andere Chinese creaties. Aangezien de Leapmotor slechts in één, goed aangeklede versie bestaat, hebben we ook voor de Dacia de topversie gekozen, met 65 pk-motor (er is ook nog altijd een variant met 45 pk) en in zijn Extreme-uitvoering. Als we de merkverantwoordelijken mogen geloven, is dat trouwens de configuratie waarin de Spring het vaakst besteld wordt.
Foto’s: Jonathan Godin
In dit artikel : Dacia, Dacia Spring , Leapmotor, Leapmotor T03

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands