Volgens de statistici van de Verenigde Naties woont sinds 2006 wereldwijd meer dan één persoon op twee in de stad en groeit de bevolking in steden iedere dag met zo’n 200.000 inwoners aan. Volgens die schattingen zou de wereldbevolking moeten toenemen van iets meer dan 7 miljard bewoners nu tot 9,2 miljard in 2050, waarbij het aantal stedelingen zou oplopen van 3,3 naar... 6,4 miljard.
Dat betekent dat binnen een dikke 35 jaar niet minder dan zeventig procent van de wereldbevolking in de stad zal wonen. Logisch dus dat stadsauto’s erg belangrijk zullen zijn voor de toekomst van de autoconstructeurs, temeer omdat bepaalde andere categorieën, die te groot of te vervuilend worden bevonden, wellicht gedoemd zijn om te verdwijnen uit de stadscentra.
Het is natuurlijk nog niet zover, maar de evolutie is wel degelijk aan de gang en in het A-segment kunnen we er al de effecten van gewaarworden: de afvoering van dieselmodellen, die gepland staat voor 2015 (wanneer de Euro 6-normen van kracht worden), een steeds sterkere downsizingcultuur voor de benzinemotoren (Fiats TwinAir bijvoorbeeld) of de nakende komst (vanaf 2014) van elektrisch aangedreven versies, met name van de Renault Twingo en de Volkswagen Up. In afwachting brachten wij hier vijf nieuwe of recent gefacelifte modellen bij elkaar met kleine benzinemotor: de nieuwe Fiat Panda en VW Up, de eveneens recente Kia Picanto en de Renault Twingo en Toyota Aygo, die begin dit jaar allebei een facelift ondergingen.
In dit artikel : KIA, KIA Picanto , Volkswagen, Volkswagen Up! , Renault, Renault Twingo , Fiat, Fiat Panda , Toyota, Toyota Aygo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!