Een goede reisauto herken je aan zijn comfort en binnenruimte, maar ook aan zijn capaciteit om in alle sereniteit kilometers af te malen. Als zo’n model ook nog eens meer ruimte en verfi jning biedt op de tweede zitrij dan op de eerste, dan mag je spreken van een limousine, een naam die de Skoda Superb al erg snel kreeg opgekleefd... tenminste in zijn thuisland. Gevoed door patriottische gevoelens werd hij haast prompt gebombardeerd tot favoriete slee van de meer gegoede Tsjechen, die soms zelfs zo ver gingen dat ze zich de diensten van een chauff eur lieten welgevallen. Een vijftiental jaar na zijn verschijning op de markt – de eerste ‘moderne’ Superb werd in 2001 gelanceerd, al verwijst de naam naar een historisch luxemodel dat de constructeur ergens halverwege in de jaren dertig bouwde – zet Skoda’s vlaggenschip zijn carrière verder en ondergaat hij een mooie verjongingskuur.
Technisch gezien heeft deze derde generatie van de hedendaagse Superb nog steeds heel wat onderdelen gemeenschappelijk met de VW Passat, zijn neef uit de Volkswagen-groep, maar de Tsjech onderging een schoonheidskuur en legt deze keer de nadruk op een veel harmonieuzer uiterlijk. Gedaan met de massieve achterpartij en de lelijke koff erbak van de vorige generatie, de nieuwe Superb vertoont nu meer natuurlijke berlineproporties – met dank uiteraard aan het feit dat de dubbele koff eropening geschrapt werd. Zonder tegenspraak kunnen we zeggen dat de evolutie van de Superb bijzonder geslaagd is. Meer dan bij Volkswagen in elk geval, waar de stijl van de nieuwe Passat niemand echt versteld doet staan. Dat komt omdat Wolfsburg behoorlijk conservatief is ingesteld, en na zeven jaar succesvolle modelgeneraties Passat zijn de Duitsers zeker niet van plan om zijn silhouet revolutionair te hertekenen.
Ford heeft trouwens dezelfde filosofie gevolgd voor de nieuwe Mondeo. Net zoals zijn gammagenoten maakt hij een sterke indruk met zijn front en zijn radiatorrooster dat rechtstreeks is geïnspireerd op de Aston Martin-modellen. Maar in de loop der jaren is de Mondeo wel fl ink bijgekomen, zodat hij vandaag groter is dan de Scorpio uit de jaren negentig.
Hetzelfde gaat op voor de Mazda 6, die tot op de centimeter even lang is als een Xedos 9 van een kleine vijftien jaar terug. Voor wie het meest op functionaliteit let, vermelden we nog dat al onze kemphanen ook als break bestaan, zonder meerprijs bij Mazda en voor respectievelijk 1.100, 1.500 en 2.050
In dit artikel : Ford, Ford Mondeo , Skoda, Skoda Superb , Mazda, Mazda Mazda6 , Volkswagen, Volkswagen Passat
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!