In een sector waarin de winstmarges gewoonlijk recht evenredig zijn met de lengte van de koetswerken, zien steeds minder constructeurs het nog zitten om te investeren in de vernieuwing van het kleinste model uit hun catalogus, dat ze dan maar tot op de draad verslijten of zelfs een nekschot toedienen… Door zijn i10 in het nieuw te steken laat Hyundai nu echter een welkome frisse wind waaien door het segment. Om het op te nemen tegen deze stijlvolle stadsauto van 3,67 meter brachten wij een handjevol rivalen bijeen. Van kort naar lang hebben we hier de Citroën C1 (3,47 meter), de vertegenwoordiger van de drieling die gezamenlijk werd ontwikkeld door Toyota en PSA (hij is technisch identiek aan de Aygo en de Peugeot 108). Daarna komt de onmiskenbare ster van het A-segment: de Fiat 500 (3,55 meter), die recent opnieuw onder de aandacht kwam dankzij zijn nieuwe microhybride aandrijfgeheel. Vervolgens is er de Volkswagen Up (3,60 meter), die een trio vormt met de Seat Mii en de Skoda Citigo, maar als enige van die drie nog te krijgen is met een verbrandingsmotor. De laatste uit het gezelschap die korter is dan de nieuwe Hyundai i10, is de Renault Twingo (3,61 meter), met zijn originele architectuur met de motor achterin en achterwielaandrijving. De grootste auto uit deze vergelijking is de Mitsubishi Space Star, met zijn 3,84 meter. Aangezien de Japanner pas een (tweede) facelift heeft ondergaan, nodigden we ook hem uit.
In dit artikel : Citroën, Citroën C1 , Fiat, Fiat 500 , Hyundai, Hyundai i10 , Mitsubishi, Mitsubishi Space Star , Renault, Renault Twingo , Volkswagen, Volkswagen Up!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!