Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Welke kiezen: Peugeot E-3008 vs. Renault Scenic E-Tech?

Geschreven door Jean-François Christiaens op

De Peugeot 3008 en de Renault Scenic waren altijd al de Franse publiekslievelingen bij gezinnen. De overstap naar elektriciteit ging echter hand in hand met een gedaanteverandering… waardoor de twee nu dichter in elkaars vaarwater zitten dan ooit. Een confrontatie kon dan ook niet uitblijven.

Net zoals de Megane hem dat eerder al voordeed, en in afwachting van de R5, bekeerde ook de Scenic zich tot de elektrische aandrijving. De strategie bij Renault is daarmee duidelijk: het zijn de grote namen uit de geschiedenis die de elektrische overgang moeten verkopen aan het cliënteel. Zelfs als dat betekent dat Renault voor de niet-elektrische tegenhanger van deze Scenic een nieuwe naam moest introduceren: de Symbioz (zie elders in dit nummer). Voor alle duidelijkheid: het gaat om twee verschillende modellen. Terwijl de Symbioz gebruikmaakt van een opgerekt Captur-platform, staat de Scenic E-Tech Electric op de puur elektrische CMF-EV-basis die we al kennen uit de Megane. Daarmee vergeleken werd de wielbasis wel met 10 centimeter verlengd, om beter aan te sluiten bij de gezinsroeping die historisch verbonden is aan de naam Scenic.

Stellantis volgt een andere strategie, en blijft voorlopig met één en hetzelfde model op zoveel mogelijk paarden wedden. De nieuwe Peugeot 3008 is er bijgevolg als mildhybride op benzine, als plug-inhybride en als elektrische E-3008. Met dank aan zijn veelzijdige STLA-platform, dat al die variaties mogelijk maakt. Het is zelfs geschikt voor een zevenzitsafgeleide: de (E-)5008. Zo’n versie voor kroostrijke gezinnen biedt Renault niet meer aan; van een Grand Scenic is ditmaal geen sprake meer. 

Voor beide modellen ging de elektrische transitie ook gepaard met een vormverandering, bij de ene al wat ingrijpender dan bij de andere: de Scenic ruilde zijn eenvolumerprofiel in voor klassieke SUV-lijnen, terwijl de 3008 met zijn schuine achterkant voortaan coupé-SUV-allures vertoont, maar er tegelijkertijd ook wat karikaturaler uitziet dan vroeger. Wie trouwens vindt dat er best wel wat esthetische gelijkenis bestaat tussen beide modellen, kan overigens zomaar gelijk hebben. De man die het ontwerp van de 3008 op de rails zette, is dezelfde die dat van de Scénic in zijn definitieve plooi legde: Gilles Vidal, die in de tussentijd de overstap maakte van Peugeot naar Renault als designverantwoordelijke.

Foto’s: Jeroen Peeters

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker