Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Piaggio MP3 3000 LT en Renault Twizy 80 : Andere invalshoek

Geschreven door Tony Verhelle op

Terwijl de Piaggio MP3 de meest ‘autoachtige’ onder de moderne scooters is, kunnen we de elektrische Renault Twizy de meest ‘scooterachtige’ stadsauto noemen. Dat vraagt om een confrontatie.

Met de Twizy wil Renault een alternatief bieden voor scooters en richt de constructeur zich in het bijzonder op mensen die niet houden van de specifieke manier waarop een tweewieler zich laat besturen, de wettelijke vereisten die ermee gepaard gaan (helm, handschoenen, enzovoort), en het gebrek aan slechtweerbescherming. Om hem nog aantrekkelijker te maken biedt het Franse merk de Twizy bovendien aan voor dezelfde prijs als een maxiscooter, die nog steeds het nadeel heeft dat je een motorrijbewijs nodig hebt om ermee te mogen rijden.

Er bestaat echter een belangrijke uitzondering op die regel: de Piaggio MP3 LT, die gehomologeerd is als driewieler en niet als motorfiets, en die je dus met een gewoon rijbewijs B mag besturen. Daarvoor waren wel enkele technische wijzigingen nodig: hoewel de Italiaanse driewieler zijn gelede voortrein met onafhankelijke wielen behoudt, waarmee hij net als een motor ‘schuin’ door de bocht kan gaan, onderscheidt hij zich van de ‘gewone’ MP3 door zijn iets groter spoor vooraan, zijn rempedaal op de vloer dat zowel de voorste als de achterste remschijf bedient, en enkele andere kleine ingrepen. Dat alles verandert echter niets fundamenteels aan het karakter van de MP3, die de geest van een tweewieler behoudt.

In dit artikel : Renault, Renault Twizy

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker