We kunnen niet spreken van een verrassing: Mercedes blijft uitblinken in de kunst om limousines van topniveau te bouwen. De nieuwe S-Klasse bevestigt die knowhow ruimschoots en sublimeert ze nog maar eens dankzij een perfecte synthese tussen comfort, dynamische kwaliteiten en alle verf jningen die verwacht worden van dit soort auto’s. En het beste bewijs dat de constructeur dat allemaal onder de knie heeft, is dat de SKlasse daarvoor geen buitensporige prijs doet betalen. De 7-Reeks zit de S-Klasse echter op de hielen. Hij is de meest discrete van de vier, maar daarom niet veel minder geslaagd. Deze BMW is een welgemanierde topklasseberline, die erg leuk rijdt en bovendien veelzijdig uit de hoek komt. Het enige ‘detail’ is dat je verplicht bent om de onderstelopties aan te vinken als je wilt genieten van het Freude am Fahren waarmee BMW zo graag uitpakt. De Jaguar en de Porsche eindigen gelijk, vooral omdat ze door hun stilistische keuzes niet kunnen wedijveren qua binnenruimte of functionaliteit. Maar dat doet er niet toe, ze beogen ook niet perfect te zijn en willen eerder het hart aanspreken. Een keuze die helemaal zo gek nog niet is, al moet je in het geval van de XJ wel een oogje toeknijpen voor de minder goede afwerking en binnenruimte en in dat van de Panamera voor de weinig interessante verhouding prijs-uitrusting.
Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. Mercedes-Benz S-Klasse Berline S 400 d 4MATIC | 18,00 | 17,00 | 18,00 | 14,00 | 17,00 |
2. Porsche Panamera 3.0 Diesel (155 kW) | 14,00 | 17,00 | 16,00 | 12,00 | 14,60 |
3. Jaguar XJ 3.0 V6 twin turbodiesel Luxury | 12,00 | 17,00 | 16,00 | 16,00 | 14,60 |
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz S-Klasse , BMW, BMW 7 Reeks , Jaguar, Jaguar XJ , Porsche, Porsche Panamera
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!