Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Citroën C4 Cactus 1.2 VTi, Dacia Duster 1.2 TCe, Nissan Juke 1.2 DIG-T, Peugeot 2008 1.6 VTi en Renault Captur 1.2 TCe EDC : Om ter origineelst

Ons verdict

De Nissan Juke, het model dat we als de pionier van de kleine SUV’s zouden kunnen beschouwen, wint deze vergelijkende test, met dank aan zijn persoonlijkheid, maar ook aan zijn verfrissende update, die zijn kwaliteitsniveau opkrikte. Dat geldt niet alleen voor de afwerking maar ook voor de comfort- en veiligheidsuitrusting (die geen enkele concurrent kan evenaren) en voor zijn aandrijfgeheel. De DIG-T blijkt bijzonder geslaagd, zowel wat het rijplezier betreft, als qua verbruik, dat zeker niet te hoog ligt voor dit type van auto. Daarna volgt de Renault Captur (tenzij je niet van automatische transmissies houdt). Met zijn 1.2-motor (dezelfde als die in de Juke) die goed samenwerkt met zijn gerobotiseerde versnellingsbak, zijn interessante interieurruimte, zijn uitgebreide moduleerbaarheid en zijn verhouding comfort-weggedrag scoort hij zowat overal goede punten, waardoor hij de Juke op de hielen zit. Hoewel hij in deze test werd benadeeld door zijn bescheiden motor, eindigt de C4 Cactus op de derde trede van het podium, naast de nog steeds verbazingwekkend coherente Duster. Is het omdat beide modellen naar eenvoud streven? Misschien, maar dan nog moet je de C4 Cactus niet voor een Duster nemen of omgekeerd: hoewel de filosofieën dicht bij elkaar lijken aan te leunen, blijven beide modellen duidelijk verschillend. Dat is het geval voor de prijs, maar ook voor het concept zelf, want de Duster trekt echt de kaart van de SUV’s (rijhouding, afmetingen, imago, plaatsaanbod), terwijl de Citroën alleen maar doet alsof en in werkelijkheid veel traditioneler is. Dat is niet noodzakelijk slechter. Het is gewoon anders. En dan is er nog de 2008, geenszins een slechte auto, integendeel. Zijn rijgedrag staat (zelfs met vierseizoensbanden) op een hoog niveau, net als zijn comfort, terwijl zijn koffer bijzonder gebruiksvriendelijk is. Maar hoewel hij alles wat er van hem verwacht wordt, correct doet – waarmee hij zich wel coherent toont – weet hij zich op geen enkel vlak echt te onderscheiden...

Scorebord Interieur Technologie Onderweg Budget Totaal
1. Nissan Juke 1.2 DIG-T N-Connecta 14,00 17,00 17,00 14,00 16,00
2. Renault Captur Energy TCe 120 EDC Zen 16,00 16,00 16,00 16,00 15,60
3. Dacia Duster 1.2 TCe Lauréate 18,00 14,00 13,00 18,00 15,00
4. Peugeot 2008 1.6 VTi Allure 18,00 14,00 14,00 17,00 15,00
5. Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 82 MAN EU6 Shine 16,00 14,00 15,00 16,00 15,00

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker