Het was spannend, maar uiteindelijk wordt deze meerkamp gewonnen door de 308. De Peugeot is aangenaam om mee te leven, voldoende ruim en onklopbaar qua compromis comfort-weggedrag. Hij dankt zijn overwinning dan ook aan zijn homogeniteit. We mogen echter niet vergeten dat de Fransman zondigt door zijn hoge prijs, of liever door het ontbreken van een echte instapversie, een parameter die wel eens van belang zou kunnen zijn op het moment dat de knoop moet worden doorgehakt. De nieuwe Astra haalt de tweede plaats van ons klassement. Een mooie prestatie, die te danken is aan de vooruitgang die de Opel boekte inzake weggedrag en comfort, aan zijn interieurinrichting en aan zijn verhouding prijs-uitrusting, die alle concurrentie doet verbleken. Die troeven doen de bescheiden prestaties en het relatief hoge verbruik van de niet meer zo jonge 1.7 CDTI bijna helemaal vergeten. De Focus en de Mégane eindigen gezamenlijk derde. De Ford is nog altijd de aangenaamst rijdende middenklasser, terwijl de Mégane het karakter van zijn dCi en zijn voordelige prijzenbeleid naar voren kan schuiven. Sommigen zullen zich erover verbazen dat de Golf als vijfde eindigt (vorig jaar won hij immers nog onze supermeerkamp in AG 760), maar die tegenvallende prestatie is te verklaren door de komst van de 1.6 TDI – waarvan de prestaties geenszins te vergelijken zijn met die van de vroegere 1.9 TDI 105 of die van de 2.0 TDI 110 – evenals door een onterechte stijging van de prijzen. Op een jaar tijd werd de Golf namelijk een dikke duizend euro duurder en ging hij van 19.891 naar 20.970 euro. En dat wreekt zich nu... De Auris eindigt achteraan. Hem ‘laatst’ noemen doet hem echter een beetje onrecht aan, want het model verraste ons met zijn coherentie en de gewilligheid van zijn 1.4 D-4D, maar Toyota bezondigt zich tegenwoordig aan een teveel aan zelfvertrouwen. De garantie van vijf jaar compenseert immers geenszins de uitrustingslacunes of de teleurstellende kwaliteit van de interieurafwerking. Maar hoe dan ook heeft deze vergelijking ons in de eerste plaats geleerd dat elk van deze zes middenklassers op zijn eigen manier begerenswaardig is... en dat het segment niet stilzit Met andere woorden, de 308 wint hier een veldslag, maar de strijd is nog lang niet gestreden.
In dit artikel : Toyota, Toyota Auris , Peugeot, Peugeot 308 , Renault, Renault Mégane , Volkswagen, Volkswagen Golf , Opel, Opel Astra , Ford, Ford Focus
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!