Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Welke compacte SUV met een hybride aandrijving is de beste?

De winnaar van deze Vijfkamp komt vrij afgetekend over de streep. Een zege die de Kona te danken heeft aan zijn consistentie. De Hyundai grijpt dan ook op bijna elk onderdeel punten. Hij is bij de grootste en ruimste in zijn segment, weet zijn dorst in te tomen en verruilt zich voor niet eens zo’n gek hoge prijs. Toch niet als je de investering afweegt aan de (digitale) luxe die je ervoor in ruil krijgt. Ook de rode lantaarn was vrij snel uitgereikt, en de redenering daarachter is gelijkaardig: de S-Cross bengelt in elk klassement achteraan. Door zijn digitale tekorten en ontoereikende elektrische ondersteuning (al houden we voor dat laatste dus – door de blanco kilometerstand bij aanvang – een slag om de arm). En vaak wordt zo’n achterstand dan gecompenseerd door de prijs… maar niet hier, want de Suzuki viel zelfs het duurst uit. 
De andere drie zitten zo dicht bij elkaar dat het de persoonlijke voorkeur is die daar de balans zal doen overhellen. Zo is de Toyota de kwiekste, de zuinigste en de fiscaal interessantste van het kwintet. Maar het is ook de kleinste. De Honda is dan weer technisch geniaal, praktisch in de omgang en vlot op het asfalt, maar zijn Honda-typische ergonomie is niet iedereen gegeven. Dat gebruikscomfort is net een sterk punt van de Captur. De Renault charmeert verder met een uitstekende ophangingsafstelling, een verschuifbare achterbank en een deugdelijke afwerking van zijn interieur… om het dan vervolgens te laten afweten aan de pomp. 
Die modelafhankelijke kanttekeningen zouden we nog willen aanvullen met een algemene conclusie. Namelijk, dat het voor de particulier vandaag perfect mogelijk is (verbruiks)ratio en praktisch gemak aan luxe en comfort te koppelen. Waardoor deze middenklasse-hybrides alsmaar meer opschuiven richting premiumsegment. Met dien verstande dat dat ook geldt voor de gehanteerde tarieven.

Scorebord Interieur Technologie Onderweg Budget Totaal
1. Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid Shine N Line 6-DCT 17,96 18,60 17,92 17,93 18,07
2. Renault Captur E-Tech Full Hybrid 145 Techno 17,75 18,00 17,69 18,20 17,92
3. Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-ie Hybrid Adventure CVT 17,50 18,20 17,31 18,33 17,84
4. Honda HR-V 5d 1.5 i-VTEC HEV Advance Style 17,42 17,80 18,00 18,00 17,82
5. Suzuki S-Cross 1.5 Full Hybrid Grand Luxe Xtra 4WD A/T 16,67 17,30 17,38 17,33 17,18
Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker