Dankzij de ervaring die de Volkswagen-groep opdeed met de Tiguan, betreedt de Ateca met grote ambities het segment van de compacte SUV’s. Hij is inderdaad de ruimste, de best afgewerkte en de strakst rijdende in deze meerkamp, alleen blijkt zijn 1.6 TDI niet in staat om te rivaliseren met de 1.6-diesel van de HR-V. Die laatste kan ook bogen op een ongeëvenaarde moduleerbaarheid en de beste verhouding buitenformaat-binnenafmetingen van deze vierkamp. Mede dankzij een interessante verhouding prijs-kwaliteit-uitrusting wint de Honda daarom het pleit van de Seat, die eindigt op de tweede plaats. Als absolute pionier van dit segment blijft de Nissan Qashqai een geduchte concurrent, maar uiteindelijk is hij minder uitgekiend dan de HR-V en de Ateca. Hij haalt het nog wel van de Mokka X. Hoewel de Opel sinds zijn facelift vooruitgang heeft geboekt op het vlak van afwerking en connectiviteit, blijft hij minder ruim dan zijn amper grotere concurrenten... en zeker niet minder duur. Onze puntentelling is dan ook onverbiddelijk voor de Duitser, hoewel de Mokka X absoluut gezien op geen enkel vlak teleurstelt.
Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. Honda HR-V 5d 1.6 i-DTEC Comfort | 17,50 | 16,00 | 15,00 | 14,00 | 15,90 |
2. Seat Ateca 1.6 TDI Reference | 16,00 | 15,00 | 16,00 | 15,00 | 15,80 |
3. Nissan Qashqai dCi 115 Visia | 15,00 | 14,00 | 15,00 | 14,00 | 15,00 |
4. Opel Mokka X 1.6 CDTI Start/StopEdition | 14,00 | 14,00 | 14,00 | 14,50 | 14,70 |
In dit artikel : Honda, Honda HR-V , Nissan, Nissan Qashqai , Opel, Opel Mokka x , Seat, Seat Ateca
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!