In het segment van de compacte premium-SUV’s nemen de tweewielaangedreven versies het gros van de verkoop voor hun rekening. Is het niet omwille van economische redenen, dan is het
wel als gevolg van een autofiscaliteit die draait rond de CO2-normuitstoot, zowel op de fleetmarkt als voor particulieren. Aangezien Volvo ons echter geen voorwielaangedreven XC40 kon lenen voor deze Vijfkamp, doen we het met de enige versie die wél beschikbaar was, met name de D4, met 190 pk, een automaat en vierwielaandrijving.
We confronteren deze belangrijke nieuwkomer logischerwijs met de bestseller van de categorie, de BMW X1, die beter aansluit bij het lastenboek dat Volvo heeft gevolgd dan de sportiever ingestelde X2. De Mercedes GLA heeft dan weer meer van een cross-over dan van een echte SUV, in tegenstelling tot de Range Rover Evoque, die meer geschikt is om de gebaande paden te verlaten. Hij is trouwens de enige uit het gezelschap waarvan de klanten het vaakst de vierwielaangedreven versie kiezen. Ons vijftal wordt vervolledigd door de Volkswagen Tiguan, waarvan deze tweede generatie zichzelf eveneens premiumambities toedicht. Een gevalletje overmoed of niet? Qua motor en prijs-
kaartje past de Tiguan in elk geval perfect in deze vergelijking.
In dit artikel : BMW, BMW X1 , Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLA-Klasse , Land Rover, Land Rover Range Rover Evoque , Volkswagen, Volkswagen Tiguan , Volvo, Volvo XC40
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!