Concept
Laten we er geen doekjes om winden, net als veel andere EV’s is de Audi Q4 e-tron nog altijd een auto uit een hoger segment, al was het maar door zijn prijzen. Maar hij is toch al wat betaalbaarder dan de SUV’s e-tron en e-tron Sportback en dan de berline-coupé e-tron GT. De compacte SUV, waarvan evenzeer een Sportback-afgeleide wordt aangeboden met een aflopende daklijn, heeft niet meer als doel te laten zien dat Audi de EV-technologie beheerst, maar moet die meer verspreid maken, door zich te richten op een breder publiek.
Onder het koetswerk van de Q4 e-tron gaat niet meer dan logisch de modulaire MEB-architectuur van de Volkswagen-groep schuil. Dat maakt van de SUV uit Ingolstadt dus een achterwielaandrijver met de motor achterin. Het MEB-platform vergemakkelijkt de installatie van batterijen onder de vloer. Voor de Q4 biedt Audi de keuze tussen twee accu's: een ‘kleine’ van 55 kWh (51,5 netto) voor de instapversie 35 (170 pk/125 kW en een WLTP-rijbereik van 341 kilometer) en een ‘grote’ van 82 kWh (76,7 netto) voor de 40-variant (240 pk/150 kW en 520 kilometer). Daarnaast is er met die laatste batterij ook een 50 Quattro, met twee elektromotoren en vierwielaandrijving, 299 pk/220 kW en een WLTP-rijbereik van 488 kilometer.
Zoals we al konden vaststellen in andere modellen die van dit platform gebruikmaken, beschikken de achterste inzittenden over een riante ruimte, met dank aan de lange wielbasis, die maakt dat de achterwielen ver naar achteren staan en de achteroverhang kort is. De kofferruimte is wat je mag verwachten voor een auto van dit formaat, met een ruimte onder de vloer om de laadkabels op te bergen – dit platform beschikt immers niet over een ‘frunk’ vooraan waar je die in kwijt kunt.
Nadat je via de start/stop-knop op de middenconsole het contact hebt ingeschakeld, kun je via een specifieke schakelaar rechtstreeks de B-modus selecteren, waarin bij het remmen zoveel mogelijk energie wordt gerecupereerd. Die maximale regeneratie kun je ook in D kiezen via de spatels aan het stuur, die nog twee andere standen bieden. Tijdens ons testtraject leek de middelste stand ons het meest aangewezen om vloeiend te kunnen rijden. Die keuze wordt echter overruled telkens je de adaptieve snelheidsregelaar gebruikt.
Rijgedrag
De acceleratie die je gewaarwordt in de Q4 e-tron, bevestigt dat het doel hier niet is om er volop voor te gaan. Hoewel je bij het optrekken en bij het hernemen wel een stevige duw voelt, wordt je adem nooit afgesneden, al wijst de tijd van minder dan negen seconden voor het sprintje van 0 naar 100 km/u wel op een zeker dynamisme. De afgeplatte stukken van het stuurwiel storen niet tijdens het rijden, maar de remmen missen bijtkracht. Het pedaal voelt onvoldoende stevig en nauwkeurig aan. Het remvermogen is soms moeilijk te doseren, met of zonder remenergierecuperatie.
Het WLTP-rijbereik van de Audi Q4 e-tron bedraagt 466 tot 520 kilometer. Tijdens onze test bleven er na 61 kilometer zonder snelweg, in de regen en met de airco in de automatische stand, waarbij we vertrokken waren met een volledig opgeladen batterij, volgens de informatie op het centrale scherm nog een batterijlading van 85 procent en een rijbereik van 405 kilometer over. Ons ritje in voorstedelijk gebied leverde een uitstekende balans van 16,7 kWh/100 km op, waarbij we de snelheidsbeperkingen nauwgezet hebben nageleefd, maar onszelf af en toe wel eens een stevige versnellingen hebben gegund.
Volgens de boordcomputer bedroeg het gemiddelde verbruik over 200 kilometer trouwens 18,7 kWh/100 km, met verschillende bestuurders en uiteenlopende trajecten. Buiten de stad moet deze elektrische SUV het dus meer dan 450 kilometer kunnen uitzingen met een rustige rijstijl. Op de snelweg moeten stukken van 300 kilometer makkelijk haalbaar zijn na een snellaadbeurt tot 80 procent, tenzij je natuurlijk de (begrensde) topsnelheid van 160 km/u zo dicht mogelijk wilt benaderen.
Standaard beschikken de Q4 e-tron 40 en 50 over een geïntegreerde wisselstroomlader van 11 kW voor wallboxen, waaraan de batterij na een nachtje weer opgeladen is. Onderweg kan de Audi echter laden met 125 kW gelijkstroom. Dat betekent dat je minder dan 45 minuten moet wachten aan een Combo CCS-snellader (>100 kW). Maar opgelet: de 35 is beperkt tot 7,2 kW wisselstroom en 100 kW gelijkstroom. Wat gezien de capaciteit van zijn batterij van 55 kWh nog altijd volstaat om niet té lang te moeten wachten.
Verdict
De Audi Q4 e-tron bevestigt alleen maar wat we sinds 2020 steeds vaker vaststellen: de elektrische auto evolueert snel. Met een toereikende batterij en een laadvermogen van minstens 100 kW gelijkstroom is het rijbereik steeds minder problematisch. Deze Q4 richt zich ook op een breder publiek dan de e-tron-modellen tot dusver, zij het dan, gezien de prijzen, nog altijd een publiek dat niet op een euro moet kijken. Hij trekt echter minder de kaart van indrukmakerij en puur dynamisme en volgt meer de weg van de BMW i3 bijvoorbeeld. En daar is zeker iets voor te zeggen…
- Rijbereik met 82 kWh
- Binnenruimte achterin
- Veelzijdigheid
- Gevoel rempedaal
- Sturing energierecuperatie
- Geen extra kofferruimte voorin
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!