Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Citroën Cactus

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-09-2013

In Frankfurt stelt Citroën de conceptcar Cactus voor. Die kondigt een productiemodel aan dat in juni 2014 op de markt komt. Het prototype heeft een hybride aandrijflijn met persluchttechniek die we in 2016 mogen verwachten.

Na de C-Cactus in 2007 vindt Citroën het concept van de kleine SUV opnieuw uit met de Cactus, die wordt onthuld op het salon van Frankfurt (12-22 september). Het 4,21 meter lange prototype staat zo'n 21 centimeter van de grond verwijderd en vertoont al de nieuwe designtaal van het C-gamma met een neus in twee niveaus. Hij kondigt dan ook een productiemodel aan met de naam C4 Cactus, dat in juni 2014 op de markt komt. Maar zoals het een conceptcar betaamt, is het prototype nog volgestouwd met spitstechnologie in een kaalgeplukt interieur.

Onder de innovaties valt onder meer het Airbump, dat je ziet op de flanken en de bumpers. Deze beschermingszones integreren luchtcapsules om schokken op te vangen en hebben een soepel omhulsel dat krasbestendig is. Bovendien zijn deze koetswerkonderdelen personaliseerbaar. Op motorisch vlak is de Cactus uitgerust met een HybridAir-oplossing zoals die door PSA begin dit jaar werd voorgesteld. De benzinemotor is gekoppeld aan een systeem met perslucht. Het merk belooft met deze aandrijflijn een normverbruik van 3,0 l/100 km. Citroën wijst verder op het voordeel dat je geen dure en zware batterijen nodig hebt. De Hybrid Air zou in 2016 op de markt moeten komen.

De bestuurderspost groepeert alle bedieningsknoppen op een volledig digitale interface in een aanraakscherm. Voor de passagier is bovenaan het dashboard een bergvak geplaatst. Daarom is de airbag verplaatst naar het plafond. Het panoramadak kreeg een thermische behandeling die net zoals een zonnebril wel het licht doorlaat, maar niet de warmte en de UV-stralen. Uiteraard pakt de conceptcar uit met alle mogelijke internetverbindingen die beschikbaar zijn.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten