- Score redactie 15.80 /20
Het is voor een Japanse (of zeg maar niet-Europese constructeur in het algemeen) verre van gemakkelijk om door te dringen in het hogere segment van de luxemarkt. In andere continenten mag dat dan nog (deels) lukken, in Europa blijven de grote ‘Duitse drie’ de lakens uitdelen en laten ze alleen wat kruimels over voor enkele (gewoonlijk nóg duurdere) exoten. Naast het feit dat je in dit high end deel van de markt flink wat geld kunt verdienen per verkocht exemplaar, speelt er nog een andere, zo mogelijk nog belangrijkere factor mee: het succes van de top straalt af op de rest van de portfolio. Met andere woorden: de winst qua imago is zo mogelijk nog waardevoller dan de verkoop op zich.
Lexus is het aan zichzelf verplicht om de strijd met de ‘grote drie’ aan te gaan, en op verschillende grote markten lukt dat goed, maar het bastion Europa is tot nog toe een harde noot geweest om te kraken. Dat heeft niet alleen met de kracht van die Duitsers te maken, maar ook met de eigenzinnige keuzes die de (meeste) Japanse constructeurs blijven maken, zowel op het gebied van design als op dat van de techniek. Lexus’ nieuwe grote coupé is daarin niet anders: door zijn looks en zijn technische oplossingen zal de LC behoorlijk zeldzaam blijven op het Oude Continent. Maar misschien is dit wel het juiste ogenblik om met ‘iets anders’ voor de dag te komen.
- Zeer interessante verhouding prestaties-verbruik
- Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen
- Veilige en plezierige wegligging
- Volledige standaarduitrusting
- Opvallende looks
- Nauwelijks een 2+2 (ruimte, instap achterin)
- Kleine kofferruimte
- Touchpadbediening niet ideaal
- Zicht rondom
- Comfort-stand mag wat meer uitgesproken
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!