Het concept
Toen wij Torsten Müller-Ötvös, de CEO van Rolls-Royce sinds lange tijd, zo’n 5 jaar terug naar een SUV vanwege Rolls-Royce vroegen, reageerde hij spontaan en zeer direct: “over my dead body”. Gelukkig is de heer Müller-Ötvös nog niet dood, maar de SUV is er wel ondertussen. Als alle concurrenten al voor de bijl zijn gegaan (behalve Ferrari, maar die “SSUV” komt er ook, zij het pas in 2021, en de Aston Martin Varekai begin 2020) en de druk van de eigen cliënteel zo groot wordt, gaan ze ook in het RR-hoofdkwartier in Goodwood voor de bijl. Hoe kan het ook anders, een CEO die (op dit ogenblik) ongeveer de helft van de markt voor zijn product negeert, houdt het niet zo lang meer vol.
De happy few die in deze marktregionen shoppen vonden het al lang niet kunnen dat ze wel met een limousine, coupé of cabrio van hun geliefkoosde merk de weg op konden, maar dat ze voor het (eventjes of langdurig) verlaten van die weg een beroep moesten doen op andere, “mindere” merken genre Land Rover/Range Rover of een van de grote Duitse drie.
Dat hoeft nu al een tijd niet meer, een (gefortuneerde) SUV-liefhebber kan nu ook kiezen voor een Bentley Bentayga, Lamborghini Urus, Maserati Levante, Porsche Cayenne en… zeer binnenkort, een Rolls-Royce Cullinan. Waarbij de naam werd geleend van de grootste diamant (3106 karaat) ooit, een duidelijke verwijzing naar de unieke positie die Rolls-Royce wil innemen in dit nog steeds groeiend marktsegment.
Wat is nieuw?
Heel veel, maar ook niet alles omdat een aantal dingen gedeeld worden met in de eerste plaats andere Rolls-Royces en (meer onderhuids) met voertuigen van het moederbedrijf BMW. Vorig jaar heeft Rolls-Royce met de introductie van de Phantom II een geheel nieuwe structuur ingehuldigd, “Architecture of Luxury” genaamd, een volledig aluminium spaceframe dat nu ook voor de Cullinan en voor alle nog volgende Rolls-Royce modellen zal worden gebruikt en dat zo flexibel is dat het speciaal kon worden aangepast aan de specifieke noden van een SUV, onder meer een reusachtige achterklep (in twee delen) die verstevigingen veronderstelt op andere plaatsen.
Onder de kap zit dezelfde V12 biturbo van 6,75 liter die we al kennen van de Phantom en die hier 571 pk levert en een maximumkoppel van 850 Nm (vanaf 1600 o/m). Via een 8-traps automaat wordt dat vermogen en koppel in eerste instantie doorgegeven aan de achterwielen (tot 100%), terwijl het inschakelen van de voorwielen pas plaatsvindt wanneer de stuurelektronica dit nodig vindt (de krachtverdeling voor/achter varieert dus tussen 0/100% tot maximaal 50/50%).
De ophanging bestaat uit dubbele driehoeken vooraan en een 5-voudig geleide achteras met gestuurde demping en een luchtvering op alle wielen. Deze laatste is voorzien van het grootste luchtreservoir ooit op een auto gemonteerd en kan daarom voorzien in uitzonderlijke veerwegen, een waaddiepte tot 540mm, een auto die desgevallend bijzonder hoog op zijn wielen staat of door de knieën zakt om passagiers makkelijker te laten instappen. Om de levendigheid en manoeuvreerbaarheid van deze kolos (2.660 kg leeg) te vergroten is vierwielsturing ook van de partij. De auto rijdt standaard op 21-duimers, 22 duim wielen zijn ook mogelijk.
Aldus voorzien haalt de auto een (elektronisch afgeregelde) topsnelheid van 250 km/h en trekt hij op tot 100 km/h in 5,2 seconden. Zijn WLTP-normverbruik varieert naargelang van uitrusting en wielen tussen 22,4 en 21,9 l/100 km in de stad, 11,0 en 10,9 l/100 km op de weg en ligt bij 15,0 l/100 km gemiddeld of een CO2-uitstoot van 341 gr/km.
Hoe rijdt hij?
Het gebeurt niet vaak dat Rolls-Royce twee jaar na elkaar een nieuw model uitbrengt (en het zal ook in de toekomst niet veel meer voorkomen) maar voor deze gelegenheid vond men het in Goodwood wel de moeite om een speciale locatie op te zoeken, meer bepaald Jackson Hole in de Amerikaanse staat Wyoming, de staat met de rijkste inwoners van de VS (pro capita) en met eens per jaar wel heel speciale gasten in dat “hole”, namelijk de verzamelde bankiers van alle centrale banken over de hele wereld. Daarnaast ligt Jackson Hole ook op een hoogte van zo’n 2.000 meter in uitlopers van de Rocky Mountains, de Grand Tetons, die tot 4.000 m hoogte reiken.
Een uitstekende omgeving dus om kennis te maken met een van de meest exclusieve SUV’s ter wereld. Een van de grootste ook, met zijn lengte van 5,34 m nauwelijks korter dan een Ghost limo, 2 m breed en 1,83 m hoog. Ondanks die omvang bestaat er geen mogelijkheid om 7 mensen te vervoeren, de keuze ligt tussen 5 personen (met de Coach seats) of 4 (met de Individual seats, waarbij de bagagruimte een afgesloten compartiment wordt en er geen doorlaadmogelijkheid meer is).
Eens op de weg, hij weze verhard of onverhard, rijdt deze Cullinan als een echte Rolls. De motor is fluisterstil, de zogenaamde “Magic Carpet Ride” is geen holle slogan, het comfort is haast adembenemend. Eens van de gebaande weg overmeestert de Cullinan moeiteloos alle hindernissen die zijn collega-SUV’s eveneens onder de knie krijgen en hangt zijn voortgang meer af van het type banden dan van de terreincapaciteiten op zich. Het meest aangename in dit opzicht is natuurlijk dat ook deze Cullinan een echte Rolls-Royce is: hier geen gefriemel met 27 knoppen en toetsen om toch maar de juiste stand te vinden, er is één knop die je in off-road behoort te zetten en dan kan je alles aan de auto zelf overlaten (tenzij je zelf toch een en ander wil verduidelijken, maar het hoeft niet). “Let jij maar op de weg en geniet van het uitzicht” lijkt de Cullinan zijn chauffeur te zeggen, “ik zorg wel voor de rest”.
Hoeveel kost hij?
Voor een Cullinan betaal je in praktisch heel Europa 275.000 euro plus BTW. In ons land betekent dit dat de basisprijs dan neerkomt op 332.750 euro, voorwaar geen peulenschil, maar we weten ook dat de cliënteel die deze auto beoogt daar niet noodzakelijk een boodschap aan heeft. De meeste Cullinans zullen waarschijnlijk aan een nog veel hoger prijskaartje uit de fabriek in Goodwood rollen.
Wie zijn de concurrenten?
Als je de redenering begrijpt waaruit auto’s als een Bentley Bentayga of Rolls-Royce Cullinan zijn ontstaan, zijn er nauwelijks nog andere concurrenten. De Rolls is nog een stuk groter, zwaarder en duurder dan zijn Engelse collega. Wie het sportiever wil maar met hetzelfde gemak 200.000 euro of meer kan ophoesten kan ook eens bij Lamborghini langs gaan voor de Urus of wachten op de Ferrari of de Aston Martin.
Ons verdict
Voor wie er nog twijfels over zou gehad hebben, de Cullinan is een Rolls-Royce tot in het diepste van zijn genen. Die zijn er, net als bij de andere modellen van het prestigieuze merk, ingebakken, met dit verschil dat deze Cullinan ze ook op minder begaanbare paden waar kan maken. Ook hier wordt comfort met een hele grote C geschreven en uiteraard heeft de auto voldoende adem en vermogen om op het even welk terrein zijn mannetje te staan. In verhouding tot zijn buitenafmetingen vinden we de binnenruimte niet echt uitzonderlijk en de zogenaamde coach doors achteraan (die dus omgekeerd openen en achteraan scharnieren) lijken ons hier niet echt voordelen te bieden, enkel originaliteit (voor de stevigheid zijn er in elk geval stevige middenstijlen). Ten slotte is er natuurlijk het fabelachtige prijskaartje, maar laat dat nu net de factor zijn waar potentiële Cullinan-klanten zich het minst druk over maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!