Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Deze week vroegen we hen of ze denken dat Elon Musk een gevaar vormt voor de toekomst van Tesla.
De wereld heeft misschien wel enkele gekken nodig. En heeft die natuurlijk ook altijd al gehad. Zolang die geen oorlogen beginnen, moeten we daar mee kunnen leven. Veel geweldige ideeën zijn ontsproten aan het brein van dat soort mensen, veel uitvindingen waren zonder hen wellicht nooit gedaan. Over de overlevingskansen van Tesla op de lange en zelfs al middellange termijn is vaak getwijfeld, ook op onze redactie. Maar het bedrijf staat er vandaag nog altijd en blijft ook groeien.
Meer nog, het heeft de hele autosector grondig door elkaar geschud. De grootspraak van Musk is er inderdaad vaak over, af en toe overspeelt hij zichzelf zelfs wel eens zwaar. Zoals met zijn “commentaren” op het protest van de truckers én de regering van Canada. Geld maakt machtig, macht maakt gekken soms nog wat gekker. Maar Tesla zou Musk allicht wel overleven, mocht dat nodig blijken.
Wat zo fijn is aan onze samenleving, is dat we zo’n man dan ook effectief gek mogen noemen. En hem in zijn hemd zetten. Of zijn auto’s niet meer kopen. Maar dat zou eigenlijk ook wel zonde zijn… Zolang hij maar niet in de politiek gaat, daar worden gekken soms echt gevaarlijk.
Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. En zijn in dat opzicht een perfecte beschutting voor de wat lagere struiken in de pikorde. Met andere woorden, Musk mag dan misschien wel het gezicht zijn van Tesla, maar of hij vandaag ook degene is die er alle touwtjes nog in handen heeft? Zeker gezien Elon nog wel wat andere ijzers in het vuur heeft zitten, projecten die misschien net iets meer van zijn aandacht eisen dan zijn automerk.
Ik stel me ook de vraag in hoeverre Musk nog wel is geïnteresseerd in Tesla? De man is uitvinder en trendsetter. Visionair ook. Van het soort dat leeft bij gratie van de volgende ontdekking of uitdaging. Eens die dan in een productionele plooi zijn gevallen, kan ik me voorstellen dat die praktische sleur een aversie en dus afstand van het initiële project met zich meebrengt. Musk focust zich op het maken en de geboorte. De opvoeding interesseert hem vermoedelijk minder.
Samengevat denk ik dus dat de ‘nanny’s’ Musk baby – ik heb het dan over Tesla, niet zijn fysieke nageslacht. Al zal het daar waarschijnlijk niet zoveel anders gaan – wel groot zullen brengen. En houden. Wat niet wegneemt dat de raad van bestuur met de nodige argusogen de Twitter-feed van zijn voorzitter volgt. De nar krijgt nu eenmaal sneller het podium dan de heraut. Eens te meer het bewijs dat intelligentie en genialiteit niet noodzakelijkerwijs synoniemen hoeven te zijn.
Elon Musk is een hyperactieve en productieve visionair. Zoals een feniks is hij in staat om uit zijn as te herrijzen nadat hij zich heeft verbrand in een vuur dat hij zelf heeft aangestoken. Een filosofie die zowel tot grootse als tot archislechte ideeën leidt – zijn die echt zo verschillend? – en die vandaag heeft geleid tot een revolutie in de automobiliteit, de ruimtevaart en, binnenkort, neurale assistentie en humanoïde robotica.
Maar goede ideeën hebben is goed, ze realiseren is nog beter, ze laten beklijven is saai... althans voor dit soort persoonlijkheden. Toegegeven, Elon Musk is grillig, wispelturig en koppig, maar tot nu toe heeft hij bewezen dat hij eerder gelijk kan hebben dan wie ook. Er zijn echter enkele beslissingen die Tesla kunnen schaden. Ik denk aan zijn weigering om radar- en lidartechnologie te gebruiken voor zijn autonoom rijsysteem, de bereidheid om functies aan te bieden die soms te onvolmaakt zijn om veilig te zijn, of de haast bij het bouwen van zijn Duitse fabriek, die klaar is om te produceren nog voor ze is goedgekeurd of de primaire bevoorrading is veiliggesteld. Het verzet wordt steeds heviger: onderzoeken door verkeersveiligheidsorganisaties, rechtszaken door plaatselijke belangengroepen, massale terugroepacties, enzovoort. De strop wordt nauwer en de industriële en financiële gevolgen zijn niet langer te verwaarlozen. Door het management van Tesla (strenger) te maken en de publieke verklaringen van de grote baas .
Maar hoewel ik helemaal geen fan ben van het personage, moet ik uiteindelijk toch zijn prestaties erkennen. Kritiek leveren is één ding, het risico durven nemen om kritiek te krijgen is iets anders. Uiteindelijk ben ik maar een krabbelaar die verhalen neerpent over een leider die enkele bladzijden geschiedenis aan het schrijven is!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!