Het Autopilot-systeem voor autonome rijfuncties wordt opnieuw onderzocht voor mogelijke problemen met de verkeersveilgheid. Niet door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) in de Verenigde Staten deze keer, maar het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Ze onderzoeken het automatische rijstrookwisselsysteem van Tesla, om dat het het aandachtsniveau van de bestuurder (m/v/x) niet in rekening brengt wanneer de rijvakassistentie geactiveerd is. De Duitse KBA heeft ook probemen met de omschrijving van het Tesla-systeem, omdat de naam Autopilot zou impliceren dat de bestuurder niet meer betrokken zou moeten zijn bij het rijden van het voertuig.
Om te achterhalen of de Tesla Autopilot wel voldoet aan de wettelijke eisen voor autonome rijfunctionaliteiten heeft de KBA contact opgenomen met de Nederlandse autorititeiten die verantwoordelijk zijn voor de goedkeuring van het systeem dat de Amerikaanse constructeur van elektrische auto's gebruikt. Nu viseert ze niet alleen Tesla, daar het onderzoek van de Kraftfahrt-Bundesamt ook aanverwante systemen bij andere autoconstructeurs onder de loep neemt.
Bron: Bild am Sonntag
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!