Het is officieel bevestigd door Nissan: de nieuwe Z, waarvan we het prototype nu mogen bewonderen, komt niet naar Europa. Volgens de constructeur omdat er geen winst mee te behalen valt, zeker met de dreigende CO2-boetes van de EU. Toyota heeft innig moeten samenwerken met BMW om de Supra rendabel te krijgen, die luxe had Nissan duidelijk niet. Waarom ze hem dan toch bouwen? “Dat is alsof je zou vragen waarom mensen ademen, het is een integraal onderdeel van het leven bij Nissan”, aldus vicedesigndirecteur Alfonso Albaisa.
Inspiratie van de klassiekers
De Nissan Z Proto is een compacte (4,35 m) sportcoupé met twee zitplaatsen en een turbogeladen V6 (vermoedelijk een 400 pk sterke 3-liter) die zijn vermogen naar de achterwielen stuurt via een manuele zesbak, net zoals zijn voorgangers. Ook voor het design heeft Nissan gekeken naar het verleden: de gele lakkleur met parelglans komt van de originele Z en de 300ZX. Ook het silhouet doet denken aan die eerste generatie, met een motorkap die iets hoger komt dan de kofferklep. De horizontale platte achterlichten komen dan weer van de 300ZX.
Zo goed als af
Het interieur ziet er, ondanks de twee digitale displays voor de tellers en het infotainment, eerder klassiek uit dan hypermodern. De drie metertjes bovenop het dashboard zijn traditie voor een Nissan Z, maar de algemene look doet vermoeden dat deze nieuwe generatie een doorontwikkeling is op het chassis van de 370Z. Het ziet er ook zo goed als af uit, maar Nissan kondigt nog niet aan wanneer we de productieversie van de nieuwste Fairlady zullen ontmoeten. In ons geval zal dat eerder op de Playstation zijn dan in het echt...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!