- Score redactie 15.74 /20
Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's
Meer over het evenement >>
Alternatieve vormen van aandrijving zijn zeker bij Aziatische constructeurs populair. Zo heeft Hyundai sinds de waterstofversie van de ix35 ook een Ioniq (die verkrijgbaar is als hybride, als plug-inhybride én zuiver elektrisch) en een Kona EV (een zuiver elektrische compacte SUV) in de aanbieding. Bij zustermerk Kia zijn er eveneens verschillende (plug-in)hybrides en deden onlangs de zuiver elektrische (nieuwe) Soul en de e-Niro (de elektrische versie van deze SUV) hun intrede. Bij Hyundai zelf is er sinds vorig jaar een vervanger voor de iX35 Fuel Cell, die nu een apart ontworpen model is en naar de naam Nexo luistert. Het benieuwde ons zeer te weten wat die in zijn mars had, nadat we een paar jaar terug met de enige concurrent op onze markt konden rijden, de Toyota Mirai, al is dat dan een vierdeursberline.
Net als de ix35 is ook de Nexo een SUV, maar het model is nu enkel ontwikkeld met de waterstoftechnologie in het achterhoofd en valt ook een maatje groter uit dan zijn voorganger. Met zijn bijna 4,70 meter is hij 26 centimeter langer (met een 15 centimeter langere wielbasis), wat de plaats voor de achterpassagiers ten goede komt en ook de ruimte om waterstof op te slaan, zonder dat de kofferruimte aan volume inboet.
De auto heeft nu een eigen, geslaagde stilistische identiteit, die visueel (zeker vooraan) wat aansluit bij de Kona, hoewel hij een stuk groter is. Door heel erg op de aerodynamische details te letten (luchtinlaten, gestroomlijnde bodem, speciale velgen, in het koetswerk verzonken deurklinken, enzovoort) kon een voor een SUV gunstige stroomlijncoëfficiënt van 0,33 behaald worden. Door veel staal met hoge trekvastheid te gebruiken (in totaal 58 procent van de structuur) is de auto 30 procent stijver dan de ix35 Fuel Cell, wat wegligging én comfort ten goede moet komen. Tegelijkertijd weegt hij ondanks zijn grotere formaat toch nog iets minder.
- Ruim en praktisch
- Veilig en plezierig weggedrag
- Aangenaam, geruisloos rijden
- Rijbereik voor elektrische auto
- Standaarduitrusting, garantiepakket
- Slechts twee tankstations in België
- Overladen middenconsole
- Fors prijskaartje
- Keuze van sommige interieurmaterialen
- Inefficiënte achterruitwisser
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Nexo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!