Concept
De facelift van de F-Pace die Jaguar in het najaar van 2020 onthulde, bracht niet alleen een nieuwe grille en andere lichtblokken (nu altijd met ledtechnologie) met zich mee, maar luidde binnenin ook de komst in van digitale instrumenten van 12,3 duim en, vooral, het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem met een aanraakscherm van 11,4 duim. Dat laatste doet alle kritiek op de oude interface verstommen, zo snel en intuïtief laat het zich bedienen.
Misschien nog groter nieuws was dat de Jaguar F-Pace er samen met zijn midlifefacelift ook een plug-inhybride versie bij kreeg. Die F-Pace P400e combineert de tweeliter-viercilinder van 300 pk met een elektromotor van 105 kW/143 pk, ondergebracht in de behuizing van de ZF-achttrapsautomaat. De nodige stroom komt van een batterij met een vrij forse inhoud van 17,1 kWh, waarvan 13,8 bruikbaar. In theorie haalt de F-Pace P400e daarmee een elektrisch WLTP-rijbereik van 53 kilometer.
Dat blijkt nog net voldoende om qua officiële CO2-uitstoot onder de fiscale drempel van 50 g/CO2 km te blijven... of toch met de negentienduimvelgen van de laagste uitrustingsniveaus. Vanaf het niveau SE zit de F-Pace P400e namelijk aan de verkeerde kant van de grens – adieu, maximale aftrekbaarheid voor zelfstandigen en bedrijven. Gelukkig kun je ook die duurdere versies bestellen met de ‘kleine’ velgen. In elk geval: professionals moeten goed uitkijken bij het configureren.
En er is nog meer slecht nieuws. Om de batterij een plek te kunnen geven ligt de koffervloer hier wat hoger dan in de andere F-Paces, met als gevolg dat de plug-inversie aan laadvolume moet inboeten. Nog vervelender is dat de vloer niet helemaal recht is: om hem toch te laten aansluiten op de lager gelegen laaddrempel loopt het voorste stuk schuin af. Onhandig dus, net als het feit dat de laadkabel(s) in de koffer vervoerd moeten worden, bij gebrek aan een uitsparing onder de vloer.
De batterij opladen aan een AC-laadpunt kan in het beste geval met 7 kW, waarbij 2 uur volstaan om een lege accu weer helemaal te ‘vullen’, maar Jaguar biedt ook de mogelijkheid om deze PHEV in te pluggen op een snellader op gelijkstroom (maximaal 32 kW). Dan is de batterij in een halfuurtje weer vol. Omgekeerd moet je aan een klassiek stopcontact op een uur of 6 à 7 rekenen. Weet ook dat de laadkabel voor zo’n stopcontact niet standaard is.
Weggedrag
Starten doet de F-Pace P400e altijd in de Hybrid-modus, waarin de elektronica zelf kiest welke motor(en) ze aan het werk zet. In deze stand kan de plug-inhybride F-Pace schermen met een gecumuleerd vermogen en koppel van 404 pk en 640 Nm, volgens de Britten voldoende om de auto in 5,3 seconden naar 100 km/u te laten sprinten. En dat lijkt niet gelogen: deze tandem beschikt in de praktijk over een erg comfortabele vermogensreserve, die van tussensprintjes een formaliteit maakt.
Dankzij de elektrische ondersteuning hoeft de tweeliter nooit vol aan de bak om vlot met het verkeer mee te kunnen – bij een normale rijstijl wijst de toerenteller zelden meer dan 3.000 o/m aan. Een pluspunt voor de rust en sereniteit in dit interieur, dat verder nog de vruchten plukt van een systeem dat parasietgeluiden neutraliseert door tegengolven uit te sturen (Active Noise Cancellation).
De zuiver elektrische modus volstaat in de stad en op secundaire wegen, maar vanaf 90 km/u is de schwung er voelbaar uit. Verder valt op dat de elektronica bij het vertrekken vanuit stilstand altijd even wat bedenktijd nodig heeft. Een lichte inertie waarop je als bestuurder reflexmatig reageert door het gaspedaal wat dieper in te trappen, met telkens een lichte schok voor de inzittenden tot gevolg. Een schoonheidsfoutje, want voor de rest verlopen de overgangen tussen de aandrijfmodi vrijwel naadloos en onmerkbaar.
Een F-Pace is van nature al geen lichtgewicht, en de hele hybride technologie voegt nog eens 200 à 300 kilogram toe ten opzichte van een diesel- of benzineversie: als P400e weegt de F-Pace minstens 2.089 kilogram. Uiteraard blijft dat niet ongestraft, en zeker in krappe bochten word je die massa gewaar. Toch blijft deze SUV best aangenaam rijden – met dank ook aan het stuur, dat lekker gewichtig aanvoelt (een zege ook voor de rechtuitstabiliteit). Aan de zachtheid van rivalen met luchtveren kan een F-Pace echter niet tippen.
Het hoge gewicht heeft ten slotte ook zijn weerslag op het verbruik – en dan vooral van de elektromotor. Zelfs de beloofde 53 elektrische kilometers haalden we niet uit de batterij; 40 à 45 kilometer is realistischer. Moet de tweeliter aan de bak, dan valt de schade nog mee: 8,5 l/100 km na een langere snelwegrit waarbij we met lege batterij vertrokken en ons aan de snelheidslimieten hielden, is nog acceptabel voor zo’n grote, hoge en zware SUV.
Verdict
De Jaguar F-Pace heeft duidelijk baat gehad bij zijn facelift en de plug-inhybride P400e is een aangename toevoeging aan het gamma: deze PHEV zet even degelijke prestaties neer als de drieliter-zescilinders, voor een redelijker verbruik... en veel lagere fiscale lasten. Voor zelfstandigen en ondernemingen hangt het fiscale voordeel wel sterk af van de gekozen velgmaat. Opletten dus...
View this post on Instagram
- Prestaties, samenspel motoren
- Binnenruimte
- Geslaagde nieuwe multimedia-interface
- Onhandige koffer
- Reactietijd bij vertrekken
- Fiscaal voordeel afhankelijk van velgmaat
In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-pace
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!