Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / Top 5 – Circuitspeciaaltjes van supercars

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-11-2021

Met snelheidsbeperkingen, lage-emissiezones en andere wettelijke ongemakken zullen sportwagens binnenkort alleen nog maar het circuit hebben om zich uit te leven. Hier is onze top 5 van supercars voor trackdays.

Natuurlijk is de selectie suggestief en zeer persoonlijk, maar als je auto's gaat kiezen die ontworpen zijn om plezier te hebben op een circuit, kun je net zo goed voor het beste gaan. We blijven evenwel in het niet-gelimiteerde bereik, dus geen eenhoorns op wielen zoals de McLaren Senna of Ferrari FXX. Laten we 'redelijk' blijven...

Dodge Viper ACR

Dodge Viper ACR

De Viper ACR is waarschijnlijk de meest eigenzinnige van de 5 geselecteerde trackdayspeeltjes, zonder aan kwaliteit in te boeten als je de teugels laat vieren! Deze ongebreidelde versie van de Viper, gelanceerd in 2016 is een dodelijk reptiel op het circuit. Met een koetswerk dat niet onderdoet voor de GTS-R competitieversies, instelbare vering, versterkte remmen en een tot 645 pk opgevoerde 8.4 V10, heeft de Viper ACR aan beide zijden van de Atlantische Oceaan verschillende baanrecords gevestigd, waaronder Laguna Seca en de Nürburgring. Van pedigree gesproken.

Ferrari 488 Pista

Ferrari 488 Pista

In afwachting van een "extreme" versie van de F8 Tributo, vertegenwoordigt de Ferrari 488 Pista de kwintessens van Ferrari's know-how qua circuitgerichte straatauto's met een middenmotor. De Ferrari 488 Pista, die in 2018 werd uitgebracht, zag het vermogen van zijn twin-turbo V8 toenemen tot 720 pk, een winst van 50 paarden. Hij onderscheidt zich vooral door een met 90 kg verlaagd gewicht (1385 kg in rijklare toestand) en een aerodynamica die rechtstreeks geïnspireerd is op de 488 Challenge en GTE. De extra downforce (Ferrari zegt niet hoeveel) zorgt voor hogere bochtensnelheden en een grotere remstabiliteit. Een must voor elke fan van het steigerende paard.

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini Huracan STO

De ultieme versie van een uitstervend ras - atmosferische supercar met middenmotor - de Lamborghini Huracán Super Trofeo Omologato is rechtstreeks afgeleid van de Super Trofeo-racewagen en dat is eraan te zien. Met zijn atmosferische V10 van 640 pk, die alleen de achterwielen aandrijft, heeft de Lamborghini Huracán STO geen gebrek aan kracht om optimaal te profiteren van zijn geoptimaliseerde chassis, racewagen-aerodynamica en een 43 kg lager gewicht dan de al lichtere Performante. De gelukkige eigenaars van een Huracán STO zullen zich echte Super Trofeo-coureurs kunnen wanen, op de slicks na. Nu al een klassieker.

McLaren 765LT

McLaren 765LT

LT staat bij McLaren voor Long Tail, maar het zou ook vertaald kunnen worden als Light Technologies, want deze aangescherpte versies van de sportwagens van het bedrijf zetten nieuwe standaarden op het gebied van lichtheid, rijprecisie en prestaties. In het geval van de McLaren 765LT is het een 720S die al niet zo licht is, maar dan met 45 pk extra en 80 kilo minder. Strooi er wat gemaximaliseerde aerodynamica in voor extra downforce en stabiliteit en je hebt waarschijnlijk de meest efficiënte auto die vandaag op de weg te vinden is. Een haarscherpe besturing, uitzonderlijke wendbaarheid, topklasse rijeigenschappen - het is allemaal aanwezig om zo snel mogelijk rondjes te rijden of sneller croissants te halen dan je ze kunt opeten. De 765LT is beperkt tot 765 exemplaren en kan je ook als Spider krijgen...

Porsche 911 '992' GT3

Porsche 911

Last but not least, een eerbetoon aan de koning van deze trackdaywagens. Pionier van het genre, de Porsche 911 GT3 (en al zeker de RS) stelt plezier en efficiëntie als fundamentele waarden om alles te bieden wat een coureur, amateur of ervaren, wil om plezier te hebben op een circuit. In absolute termen is het misschien niet meer de best presterende auto in de kudde, maar hij blijft de referentie van een uitstervend ras en waarschijnlijk de auto die het meeste plezier op het circuit biedt, zonder dat dit ten koste gaat van het gebruik op de weg, waar zijn architectuur meer ruimte biedt voor plezier. Een hedonisme dat verpersoonlijkt wordt door het meesterwerk dat onder de motorkap vandaan komt. Met zijn atmosferosche 4.0-boxermotor uit de GT3 Cup, 9000 tpm, 510 pk, 2,8 kg/pk en achterwielaandrijving doorstaat het icoon uit Stuttgart de tand des tijds. En, belangrijk op het circuit, bij Porsche vliegen de remmen niet in brand na een paar rondjes...

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten