Thierry Bolloré, de nieuwe baas van Jaguar Land Rover, wil de twee Britse merken opnieuw uitvinden door zijn nieuwe strategie toe te spitsen op twee gebieden: elektrificatie en een hogere prijsklasse. Als onderdeel daarvan neemt de onlangs onthulde Range Rover een volledig nieuw MLA-platform in gebruik dat de ontwikkeling van versies met verbrandingsmotor, plug-inhybrides en elektrische versies mogelijk maakt. De lancering van een 100% elektrische Range Rover is gepland voor 2024. Hoewel die een conventionele architectuur met een batterijpakket zal hebben, is het niet uitgesloten dat er ook een variant met een brandstofcel komt.
Partnership met BMW
De elektrische nieuwe Range Rover wordt gepositioneerd tegenover de BMW iX en de Mercedes-Maybach EQS, maar de rivaliteit met die kan een bijzondere wending nemen aangezien JLR en BMW een ontwikkelingspartnerschap zijn aangegaan voor elektrische aandrijfsystemen. Niets wijst er echter op dat die al zullen worden gebruikt voor de elektrische Range Rover.
Het platform zal echter dat van JLR zij, dat MLA werd gedoopt. Oorspronkelijk zou dat worden ingewijd door de nieuwe – elektrische – Jaguar XJ, maar uiteindelijk zal de Range Rover die eer te beurt vallen, aangezien de grote Jaguar werd geannuleerd na de door Bolloré gewenste strategische heroriëntering. De Range Rover zou dus de enige kunnen zijn die er gebruik van zal maken. Jaguar zal kunnen genieten van een platform speciaal voor zijn modellen en uitsluitend bestemd voor elektrische motoren, terwijl de ‘kleine’ SUV's van Land Rover een beroep zullen doen op een EMA-platform.
Project Zeus
De toekomstige elektrische Range Rover zou visueel niet verschillen van zijn tegenhangers met verbrandingsmotor, hybride of niet, aangezien het typische silhouet van het model zijn handelsmerk blijft. Maar onder het koetswerk zal de verandering radicaler zijn. Naast een meer conventionele batterij-elektrische versie zou de MLA-architectuur van de Range Rover ook plaats kunnen bieden aan een waterstofbrandstofcel (FCEV), zo onthulde Nick Miller, programmadirecteur van Land Rover, aan onze collega’s van Autocar.
>> Lees ook – Jaguar Land Rover begint ook aan waterstof
Een allesbehalve denkbeeldige optie, aangezien Land Rover al werkt aan een waterstofontwikkelingsprogramma: Project Zeus. Een waterstofaangedreven Defender-prototype dat aan een testfase in reële omstandigheden is begonnen. Het zou zinvol zijn om naast de BEV-variant van de Range Rover ook een FCEV-versie aan te bieden, waarbij de nadruk ligt op de actieradius zonder dat het totale gewicht van het voertuig toeneemt. Bovendien zou dat dubbele emissievrije aanbod het merk helpen zijn CO2-neutraliteitsdoelstelling voor 2036 te bereiken.
Bovendien is een brandstofcel veel geschikter voor grote en zware voertuigen. Ze neemt evenveel plaats in als een groot accupakket, maar weegt een pak minder en er zijn minder laadbeperkingen... op voorwaarde dat het waterstofdistributienetwerk zich snel uitbreidt. Vanuit ecologisch oogpunt blijft het probleem van 'groene', 'grijze' of andere waterstof hetzelfde als dat van de duurzame productie van elektriciteit om batterijen op te laden. In het algemeen is er niet één juiste oplossing voor het klimaatprobleem en kan waterstof in sommige gevallen een relevante oplossing zijn op dezelfde manier als de traditionele batterij of synthetische brandstoffen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!