- Score redactie 16.06 /20
De klassieke constructeurs hebben in heel het verhaal van elektrische aandrijving lang (te lang?) de kat uit de boom gekeken, maar nu gaan ze ervoor. Dat geldt ook voor Mercedes. Ondanks het feit dat ze in Stuttgart hun trouwe diesel (voor een groot deel terecht) blijven verdedigen en er zelfs hybridevarianten van aanbieden, mogen we van het merk de volgende jaren toch ook een groot elektrisch offensief verwachten: tegen 2023 zou Mercedes tien nieuwe elektrische modellen op
de markt brengen.
Om die geëlektrificeerde Mercedessen van de rest te onderscheiden werd een soort ‘submerk’ gecreëerd (net zoals AMG de sportieve loot is): alle geëlektrificeerde modellen zullen de letters EQ in hun naam hebben. De eerste in de rij is de EQC, die volgens de naamgevingslogica van Mercedes dus op het niveau van de C-Klasse gesitueerd moet worden. En aangezien ze in Stuttgart voor hun eerste elektrische model in dit gamma voor een SUV kozen, is de verwantschap met
de onlangs gefacelifte GLC onvermijdelijk.
Als middelgrote SUV positioneert de EQC zich ook als rechtstreekse concurrent van de Audi e-Tron en de Jaguar I-Pace, de twee elektrische modellen van de premiumconcurrentie. Vanzelfsprekend is de Amerikaanse elektrische specialist Tesla ook in het vizier, maar die heeft in dit segment voorlopig geen SUV-model, enkel de Model 3. Daarvan is wel een SUV-afgeleide op komst, de Model Y.
- Uitstekende prestaties
- Rijgemak en comfort, geruisloosheid
- Vrij ruim en functioneel interieur
- Uitgebreide connectiviteit
- Aankleding en afwerking
- Hoge prijs, veel en dure opties
- Wat claustrofobisch interieur, zicht rondom
- Vrij log, weinig sportief weggedrag
- Te opdringerige rijhulpsystemen
- Lange laadtijd wisselstroom
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz EQC
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!