- Score redactie 15.00 /20
Opel is nooit afgeweken van louter voorwielaandrijving, tenminste voor de krachtigste Astra-versie, die nu gebaseerd is op het driedeursonderstel GTC. Dat is iets meer geëvolueerd dan dat van een vijfdeurs, meer bepaald wat de voortrein betreft, die uitgerust is met McPherson-veerpoten met losgekoppelde fusee. Zijn achtertrein bestaat nog altijd uit een torsieas waarvan de geleiding wordt versterkt door een Watt-parallellogram, een originele oplossing die vaak wordt gebruikt in de competitie en die de OPC natuurlijk wel moest hebben. Onder de motorkap van deze erg bijzondere Astra doet nog altijd een tweeliter-zestienklepper dienst. Deze volledig van aluminium vervaardigde motor, een verre afstammeling van die uit de allereerste Kadett GSi 16V (150 pk), blijft trouw aan de oorspronkelijke cilinderinhoud en de vierkante architectuur (zelfde boring als slag) van zijn voorganger, maar voegt er moderne elementen aan toe zoals een variabele nokkenastiming, directe injectie en drukvoeding.
- Krachtige look
- Karaktervolle motor, aangename klank
- Compromis comfort-weggedrag
- Bijtkracht, uithoudingsvermogen remmen
- Rijhouding,steunstoelen
- Verhouding prijs-prestaties-uitrusting
- Minder snel dan voorganger
- Delicate trekkracht bij het vertrekken
- Stroef schakelende zesbak (sportieve rijstijl)
- Zicht rondom
- Hoog gewicht
- Snel hoog verbruik
In dit artikel : Opel, Opel Astra